gerecycled asfalt
Foto: KWS

KWS heeft rode Steen Mastiek Asfalt (SMA) ontwikkeld met 40 procent gerecycled asfalt. Het duurzamere mengsel heeft dezelfde kwaliteit en levensduur als normale SMA. In het weekend van 30 april kreeg Eindhoven de primeur met twee rijstroken rood asfalt. Nog niet eerder werd er in Nederland rood asfalt aangelegd met zo’n hoog percentage hergebruikt asfalt.

Het duurzame mengsel wordt geproduceerd met groen gas en onder CE-certificering geleverd en verwerkt. Door het hoge percentage hergebruikt asfalt zijn er minder primaire grondstoffen en minder kleurpigment nodig. Bij de productie van standaard rode SMA is de uitstoot 156 kg CO2 per ton, terwijl dit bij het nieuwe mengsel gereduceerd wordt tot 92,7 kg. Hiermee daalt de MKI-waarde (Milieu Kosten Indicator) eveneens met 41 procent.

Hergebruik van huidige deklaag

KWS heeft de oude deklaag van het rode asfalt horizontaal gerecycled. Dat betekent dat deze ter plekke is gefreesd en na minimale bewerking voor 40 procent is hergebruikt in de nieuwe deklaag van dezelfde weg. Volgens de juridische, technische en administratieve voorwaarde in de grond-, weg- en waterbouw (het RAW-besteksystematiek) mag in SMA eigenlijk geen gerecycled asfalt toegepast worden. De gemeente Eindhoven liet deze eis vorig jaar al los bij een eerder door KWS uitgevoerd project op de drukbereden verbindingsweg tussen de A2 en de A50. Op deze Insulindelaan werd in 2021 de deklaag vervangen door zwart SMA met 50 procent hergebruikt asfalt.

Combinatie met zwart gerecycled asfalt

De Eindhovense Hurkestraat heeft naast de rode rijstroken ook een zwarte middenbaan. Deze baan is ook gefreesd en vervangen door een SMA-mengsel met 50 procent gerecycled asfalt. Bij de productie van standaard zwarte SMA is de uitstoot 76,2 kg CO2 per ton, terwijl dit bij gerecycled zwart SMA met 50 procent gerecycled asfalt wordt gereduceerd tot 58,8 kg. Hiermee daalt de MKI-waarde met 27 procent. Deze reductie komt bovenop die van het rode asfalt.

gerecycled asfalt
Foto: KWS