Verwarmd fietspad niet bestand tegen vorst

Verwarmd fietspad - foto van het beschadigde wegdek
Vorstschade in het verwarmde fietspad. Beeld: still streekomroep WOS

Het verwarmde fietspad op de innovatiestrook in de N211 tussen Den Haag en Hoek van Holland heeft het begeven onder de vorst van half december. Het asfalt van het pad is op meerdere plaatsen opengebarsten en de verwarmingsbuizen liggen bloot. Onderzoek naar de oorzaak zal bepalen of de provincie het asfalt laat repareren of geheel vervangen.  

De gedachte achter het verwarmde fietspad was dat de wrijvingsenergie van autobanden op de naastgelegen weg benut kan worden om het fietspad te verwarmen. Als dat werkt kan het pad vorstvrij blijven, en blijft gladheid in de winter dus uit. Het buizenstelsel dat het fietspad verwarmt is vorig jaar aangebracht; de flinke vorst van december was de eerste serieuze testcase.

Het betreffende wegvak van de N211 is een proeftuin waar de provincie Zuid-Holland meerdere duurzaamheidsinnovaties test. Zo is er verlichting op zonnepanelen en meerdere houttoepassingen in het wegmeubilair.

Het principe van verwarmde fietspaden ter voorkoming van gladheid wordt op meerdere plaatsen in Nederland ook uitgetest in pilots die met zonnecellen werken. Ook dat heeft nog geen breed toepasbaar product opgeleverd. Ze mogen het fietspad dan vorstvrij houden; zelf leverden de zonnepaden gladheidsproblemen op bij regen.