elektrisch
Elektrisch materieel (foto: Rijkswaterstaat).

Bouwen met elektrisch materieel is in 2030 even duur als met op diesel draaiende werktuigen en machines. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat.

Een van de stappen op weg naar klimaatneutrale en circulaire infraprojecten is het realiseren van bouwplaatsen zonder uitstoot van schadelijke stoffen als COâ‚‚, NOx en fijnstof. Essentieel daarbij is de overstap van fossiel naar niet-fossiel, door het gebruik van elektrisch aangedreven vrachtwagens en machines op bouwplaatsen, machines op waterstof of machines op netstroom.

Kosten

Om een beter beeld te krijgen van de kosten van emissieloos bouwen heeft onderzoeksbureau CE Delft onderzocht wat de totale projectkosten van infraprojecten zijn wanneer er op de bouwplaats alleen wordt gewerkt met elektrisch aangedreven werktuigen en voertuigen. De studie is gebaseerd op de doorrekening van het elektrificeren van vier verschillende types bouwprojecten en geeft binnen een bandbreedte een goede indicatie van de verwachte kosten.

Positieve businesscase

In 2020 leverde emissieloos bouwen nog een meerprijs op van gemiddeld 5 procent op de totale directe projectkosten voor de opdrachtnemer. Voor 2030 is de verwachting dat de kosten dalen en gemiddeld genomen vergelijkbaar zijn met conventionele bouwplaatsen waar diesel de standaard is. Een emissieloze bouwplaats levert daarmee een positieve businesscase op en kan zo concurreren met conventionele, op diesel draaiende bouwplaatsen.

Laadcapaciteit

Een belangrijke uitdaging bij emissieloos bouwen is de beschikbaarheid van laadcapaciteit om de batterijen van de machines op te kunnen laden. CE Delft ziet drie potentiële laadmogelijkheden: batterijcontainer, netaansluiting en wisselaccu’s. Voor projecten met een doorlooptijd van minder dan zes maanden kan een batterijcontainer op de bouwplaats uitkomst bieden. Voor langlopende projecten is een netaansluiting op de bouwplaats interessant. Ook kan het gebruik van wisselaccu’s uitkomst bieden; deze accu’s worden dan opgeladen op een locatie in eigen beheer en naar de bouwlocatie getransporteerd.

Minder interessant

In het rapport ‘Zero-emissiebouwplaats’ schrijven de onderzoekers dat er nog meer combinaties van energievoorzieningen mogelijk zijn, maar deze blijken voor veel infraprojecten economisch minder interessant.