Verkenning wijst uit: Renovatie van geleiderails haalbaar

De renovatie van geleiderails (vangrails) kan op een verantwoorde manier in de praktijk worden gebracht. Renoveren en opnieuw gebruiken geeft een aanzienlijke winst voor het milieu, met een besparing op de milieukosten tot wel 70 procent. Daarnaast is renovatie goedkoper dan nieuw produceren en past het binnen de strenge veiligheidseisen die gelden voor geleiderails. Dit blijkt een verkenning van Rijkswaterstaat, organisatieadviesbureaus TwynstraGudde en LBPSight, betrokken aannemers, leveranciers van geleiderails en verzinkerijen.

Het circulair maken van geleiderails is één van de manieren voor Rijkswaterstaat om in 2030 circulair te werken en dus zo min mogelijk primaire grondstoffen te gebruiken. In de verkenning naar circulaire geleiderails is de hele renovatieketen onder de loep genomen, waarbij gebruikte geleiderails een volgend leven krijgt door de rail te demonteren, schoon te maken, te ontzinken en opnieuw te verzinken om daarna weer langs de weg te worden geplaatst.

Gedeeld beeld
TwynstraGudde en LBPSight hebben als onafhankelijke partijen het proces rondom de verkenning begeleid, zodat alle belangen werden afgewogen en iedereen vanuit zijn eigen expertise kon bijdragen. Zo ontstond er een gedeeld beeld van de businesscase en hebben alle ketenpartijen hun commitment uitgesproken. ‘Met een werkgroep van aannemers, verzinkerijen, een renovatiebedrijf en leveranciers hebben we intensieve discussies gehad om alle aspecten van renovatie tegen het licht te houden. Zo hebben we samen kunnen vaststellen dat het technisch en economisch haalbaar is’, aldus Henk Senhorst, projectmanager vanuit Rijkswaterstaat.

Validatieproject
Het validatieproject dat nu kan worden ingericht heeft enerzijds tot doel om samen met de ketenpartijen kennis en ervaring op te doen met technische en organisatorische kanten van de renovatieketen. Anderzijds heeft het als doel om te demonstreren dat de renovatieketen de keuze is voor de toekomst waar de ketenpartijen zich op gaan richten. Inmiddels is een groot onderhoudsproject van een rijksweg geselecteerd waarmee de inrichting van de renovatieketen eind 2020 en begin 2021 in de uitvoering wordt gevalideerd.

Betrokken partijen
De volgende partijen zijn betrokken en onderschrijven het werken met hergebruikte geleiderails: Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland, BAM, Berm Beveiliging Nederland, Heijmans, Zinkinfo, Arosso, Laura Metaal, SafeRoad, Steel Constructions, en Van Doorn Geldermalsen.