Pilot met deklaag met 50% gerecycled asfalt op N331

Foto: KWS

In oktober bracht KWS Infra Zwolle het innovatieve SMA Circulair (steen- of splitmastiekasfalt) met 50% gerecycled SMA aan op de N331 tussen Marknesse en Vollenhove. Opdrachtgever provincie Flevoland werkt in dit project mee aan deze duurzame pilot op een wegdeel met een lengte van circa 500 meter. Toepassing van 50% gerecycled SMA resulteert in een CO₂-reductie van 25% en een 35% lagere MKI-waarde (milieukostenindicator). Daarnaast kost de productie van het asfalt 50% minder nieuwe grondstoffen.

Het asfaltmengsel voor dit project is ontwikkeld bij Koud Asfalt Staphorst, een eigen asfaltcentrale van KWS. Als bouwer met duurzaamheidsambities is KWS blij met opdrachtgevers zoals de provincie Flevoland. “Een innovatie kan alleen succesvol worden als opdrachtgevers mee durven en willen werken in de vorm van bijvoorbeeld een pilot op hun wegennet. Vanuit de bestaande samenwerking vonden de provincie Flevoland en KWS elkaar om deze innovatie in de praktijk te testen. Zo werken we samen aan verduurzaming van de Nederlandse infrastructuur”, aldus bedrijfsleider Bert van Loo van KWS Infra Zwolle.

Primeur voor de provincie Flevoland
Tot nu toe maakt de provincie Flevoland bij de aanleg van wegen vooral in onder- en tussenlagen gebruik van gerecyclede materialen. Een deklaag met 50% gerecycled asfalt is nog nooit eerder in de provincie toegepast. Jacob Wolf, adviseur duurzaamheid bij de provincie Flevoland “De provincie Flevoland stimuleert graag dit innovatieve pilotproject van KWS, zodat marktpartijen de mogelijkheid krijgen om ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in de praktijk te kunnen testen.”

Geen eindstation
Deze test met SMA met 50% gerecycled asfalt is nu op een aantal plekken in Nederland uitgevoerd. Door deze wegvakken de komende jaren goed te monitoren, kan KWS zijn asfaltinnovaties doorontwikkelen. Het hier toegepaste mengsel is voor KWS dan ook zeker geen eindstation, maar een stap richting volledig circulair werken. Zo staat een biobased SMA-variant in de steigers waar helemaal geen nieuwe grondstoffen meer in gebruikt worden. Dit alles draagt bij aan onze ambitie voor 2040: 100% circulaire infrastructuur en maximaal bijdragen aan een betere levenskwaliteit.