Nijmegen heeft 3D-geprinte betonnen fietsbrug

3D-geprinte betonnen fietsbrug in Nijmegen
De 3D-geprinte betonnen fietsbrug in Nijmegen | © Gemeente Nijmegen

In Nijmegen is een 29 meter lange 3D-geprinte betonnen fietsbrug in gebruik genomen. De brug in Dukenburgse park De Geologenstrook is bijzonder, omdat hij in volledige vormvrijheid is ontworpen door architect Michiel van der Kley.

De betonnen brug is laagje voor laagje opgebouwd in de printfabriek van Saint Gobain Weber Beamix en gebouwd door BAM. Volgens de betrokken partijen is het de langste en grootste brug ter wereld die vormvrijheid is ontworpen. Van der Kley werd bij het ontwerp niet belemmerd door het materiaal of door traditionele processen, zoals betonbekisting.
Er is voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen. Daardoor was het mogelijk rekening te houden met het veranderend gewicht van de constructie, veroorzaakt doordat de overspanning niet overal constant is. Via een parametrisch model is het definitief ontwerp gegenereerd.

3D-geprinte betonnen fietsbrug - foto van de brugdelen
Er is tijdens het printproces voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen | © Gemeente Nijmegen. Foto: Michiel van der Kley

Groene Hoofdstad

De brug is door Rijkswaterstaat aan Nijmegen geschonken als herinnering aan de verkiezing tot Groene Hoofdstad van Europa in 2018. Het milieuvoordeel zit niet in het bouwmateriaal; beton is niet het meest duurzaam. De efficiëntie van 3D-printen zorgt wél voor aanzienlijke besparing op materiaal, en in die zin is deze techniek wel degelijk een duurzame keus. Bas Huysmans, directeur van Saint Gobain Weber Benelux, zegt daarover: “Deze 3D-productietechniek levert een materiaalbesparing op die kan oplopen tot wel vijftig procent, omdat de printer alleen beton neerlegt op plekken waar dat voor de constructieve sterkte nodig is”. De ambitie van de partners in dit project is om met 3D-betonprinten duurzame bouwmethode te ontwikkelen, die ook ingezet kan worden in de woningbouw.

Partners

Bij de realisatie van de brug is de kennis en expertise van hoogleraar Concrete Structures Theo Salet van de TU Eindhoven ingeschakeld. Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft het ontwerp van de brug vertaald naar printbare constructieonderdelen. Het parametrisch model van de brug is door Summum Engineering uitgewerkt en bekroond met een FIDIC Member Association Excellence Awards voor ‘Advocacy & Campaign’.

 

>  Lees hier meer infra-nieuws