Er waren zo’n 200 duizend vrachtwagenritten nodig om het zand in het werkgebied te krijgen (foto: Sjaak Boot).

In totaal is er inmiddels 4 miljoen kuub zand aangebracht voor de aanleg van de 11 kilometer lange A16 Rotterdam. Dat zijn circa 200 duizend vrachtwagens vol. Het zand is nodig voor de nieuwe snelweg en voor de aanleg van tijdelijke wegen. De zandaanvoer, die zo’n anderhalf jaar geleden is gestart, nadert hiermee het einde.

Jan Span, manager grondstromen bij De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis: “Er is heel veel zand nodig voor de aanleg van de nieuwe snelweg. Het zand wordt in eerste instantie gebruikt als voorbelasting om de slappe ondergrond te laten inklinken, voordat er gestart kan worden met het bouwen van de weg, tunnel en viaducten. Het zorgt voor een stevige en constructieve ondergrond.” Een deel van het zand is gebruikt voor de aanleg van de tijdelijke bouwweg, waarmee het bouwverkeer wordt gescheiden van het reguliere verkeer. Zo wordt het zand op meerdere plekken na elkaar ingezet. Uiteindelijk vindt het  grootste deel van het zand ook een eindbestemming in het project: als ondergrond voor de aarden baan van de weg, bij de landhoofden van de viaducten en in de grondwallen waarmee de weg ter hoogte van Schiebroek wordt ingepakt.

Noordzee en Markermeer
Het zand is vanuit het Markermeer en de Noordzee met zandzuigers van de bodem gezogen. Een binnenvaartschip transporteerde het naar de vijf loskades in Nieuwerkerk aan den IJssel, Schiedam en Rotterdam en daarna ging het per vrachtwagen het werkgebied in. Er zijn diverse overslaglocaties. Span: ”Die locaties liggen op zo kort mogelijke afstand van de bouwplaats, zodat vrachtwagens zo min mogelijk het verkeer belasten. Vanaf sommige locaties wordt 20.000 kuub per week gelost. Dat zijn 25 vrachten per uur.” Vanaf onder andere de Rotterdamse Keilehaven transporteerde het team grote hoeveelheden zand naar het werkgebied van de A16 Rotterdam. Span: “Op topdagen reden er ruim 80 vrachtwagens. Op het hoogtepunt vervoerden we meer dan 60.000 kuub zand per week.”
Tekst loopt door onder de foto

A16 Rotterdam
Het bereiken van de 4 miljoen kuub werd gevierd (foto: Sjaak Boot).

‘Enorme logistieke operatie’
Arjan Visser, directeur techniek bij De Groene Boog: “Het is een enorme logistieke operatie om die ruim 200.000 vrachtwagens met zand op het juiste moment op de juiste plek in het project te krijgen. En met zo min mogelijk overlast voor de omgeving.” Ronald Vlieland, technisch manager bij Rijkswaterstaat beaamt dat: “Het is ongelooflijk als je beseft hoe ontzettend veel zand dit is en hoeveel mensen daar, van de zandwinplek tot en met de verwerking op de bouwplaats, hun bijdrage in hebben gehad. Een logistieke operatie van deze omvang in stedelijk gebied, met vele chauffeurs, is een bijzondere uitdaging. De samenwerking in de logistieke keten is de sleutel tot succes: van schipper tot kraanmachinist, van chauffeur tot uitvoerder en projectleider.”

De A16 Rotterdam
De A16 Rotterdam vormt de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De snelweg moet de bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren in het noordoostelijk deel van Rotterdam, in Lansingerland en de omliggende regio. De A16 Rotterdam wordt aangelegd door De Groene Boog, in opdracht van Rijkswaterstaat.