Prinses Margriettunnel
Duizenden grote zandzakken in de Prinses Margriettunnel (foto: Rijkswaterstaat).

De Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure kan half februari weer gedeeltelijk open voor het wegverkeer. Volgens Rijkswaterstaat, de aannemers en specialisten van Deltares is dat verantwoord.

Deskundigen van Rijkswaterstaat, de aannemers onder leiding van VolkerWessels en de specialisten van Deltares hebben inmiddels uitvoerig onderzoek gedaan. Op basis van de onderzoeksresultaten heeft Rijkswaterstaat besloten tot de gedeeltelijke openstelling van de tunnel. Er geldt daarbij een maximumsnelheid van 50 km/u en is er slechts één rijstrook per richting beschikbaar. De verwachting is dat door het gedeeltelijk openen van de A7 tussen Sneek en Joure de verkeersdruk op lokale wegen in de regio snel vermindert.

Tienduizend zandzakken

Op 14 december 2022 werd de A7 tussen Joure en Sneek in beide richtingen voor alle verkeer afgesloten, nadat een tunnelelement in de noordelijke oprit van de Prinses Margriettunnel omhoog was gekomen. Na de afsluitingen werden direct grote zandzakken aangevoerd om de tunnelelementen te stabiliseren om zo verdere schade te voorkomen. In totaal werden tienduizend van deze zandzakken op de tunnelelementen geplaatst. Dankzij het aangebrachte monitoringssysteem is duidelijk geworden dat het omhoog gekomen tunnelelement weer nagenoeg in zijn oorspronkelijke positie is teruggezakt.

Nieuwe stabilisatie

Op maandag 23 januari is de aannemer Van Hattum en Blankevoort gestart met het gecontroleerd verplaatsen en weghalen van de grote zandzakken. Het stabiliseren van de tunnelelementen blijft echter nodig totdat structureel herstel is uitgevoerd. Daarom worden stalen rijplaten en betonblokken aangebracht in de middenberm en aan de zijkanten van de tunnel. Op deze manier komt er ruimte voor het wegverkeer.
Tekst loopt verder onder de afbeelding

Prinses Margriettunnel
Er worden stalen rijplaten en betonblokken aangebracht in de middenberm en aan de zijkanten van de tunnel. Daartussen komen de twee rijstroken te liggen (illustratie: Van Hattum en Blankevoort).

Omleidingsroutes blijven bestaan

Ondanks de gedeeltelijke opening van de Prinses Margriettunnel blijven de omleidingsroutes via de A31 en A32 en de N359 en de N354 bestaan. Deze maatregel blijft in stand om het verkeer zo veel mogelijk te spreiden. De verwachting is dat door het gedeeltelijk openen van de A7 tussen Sneek en Joure de verkeersdruk op met name de lokale wegen in de regio snel zal verminderen.