De PlasticRoad zal in eerste instantie worden ingezet als fietspad, parkeervak, perron en trottoir (foto: PlasticRoad).

Het ministerie van Economische Zaken verstrekt PlasticRoad, de producent van de gelijknamige circulaire en klimaatadaptieve wegconstructie, een subsidie ter waarde van 700.000 euro. Deze Topsector Energiesubsidie moet de Nederlandse startup helpen bij het opstarten van de industriële productie van de modulaire PlasticRoad-elementen in de productielocatie in Hardenberg. Naar verwachting start de productie ergens begin 2021.

De PlasticRoad is een circulaire, klimaatadaptieve infrastructuuroplossing, gemaakt op basis van gerecycled plastic. De prefab modulaire wegconstructie beschikt over een holle ruimte die gebruikt wordt als (tijdelijke) regenwaterberging. Dat biedt een oplossing bij wateroverlast door extreme neerslag. Na einde levensduur kunnen de elementen worden hergebruikt tot nieuwe PlasticRoad-elementen of worden gerecycled. In september 2018 werd de eerste plastic weg ter wereld in Zwolle geïnstalleerd: een fietspad van 30 meter. In november 2018 volgde een tweede pilot in Giethoorn.

Significante CO₂-reductie
De projectsubsidie die nu door EZ is toegekend, valt onder de Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatieregeling voor circulaire economie (DEI+). Het belangrijkste criterium om voor deze subsidie in aanmerking te komen, is een significante CO₂-reductie van het project. Op basis van de ervaringen met de PlasticRoad-versie die is getest in de pilots in Zwolle en Giethoorn, noteert PlasticRoad een CO₂-besparing tussen 52 en 72 procent ten opzichte van een traditionele wegverharding.

Product opschalen
“Het is ons doel om de duurzaamste infrastructuur ter wereld te ontwikkelen”, licht Anne Koudstaal, bedenker en productdirecteur van PlasticRoad, toe. “Een lage CO₂-voetafdruk is daarbij één van de belangrijkste prioriteiten in onze productontwikkeling. Met de subsidie van Economische Zaken kunnen we ons product opschalen en gereed maken voor de industriële productie. Daarnaast is nu ook onafhankelijk bevestigd dat de PlasticRoad bijdraagt aan een circulaire economie, met een grote potentie op het gebied van CO₂-reductie. Daar zijn we erg trots op.”

Potentiële opdrachtgevers
De PlasticRoad zal in eerste instantie worden ingezet als fietspad, parkeervak, perron en trottoir. Gesprekken daarover met diverse potentiële opdrachtgevers zijn inmiddels in een vergevorderd stadium. Zodra de industriële productie in het eerste kwartaal van 2021 is opgestart, is daarmee ook het subsidietraject afgesloten.