antifouling-folie
Het zorgvuldig aanbrengen van Finsulate folie op het nieuwe, elektrische patrouilleschip van de gemeente Amsterdam (foto: Havendienst Amsterdam).

De NT11/ Watertrapper, het in opdracht van de Gemeente Amsterdam gebouwde patrouilleschip van de dienst Nautisch Toezicht en Handhaving (THOR), wordt voorzien van een gifvrije antifouling-folie van Finsulate. Daarmee is de romp van het schip tenminste zeven jaar beschermd tegen de aangroei van mosselen en algen. De folie is een alternatief voor vaak giftige antifoulingverf.

Op de werf van Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam kreeg het elektrische schip, een Damen DPV 1304 Patrol Vessel, onlangs zijn ‘jasje’ aangetrokken. Het gaat om 80 vierkante meter folie met minuscule stekeltjes die mosselen en algen geen kans geven. Medio januari 2023 wordt het schip te water gelaten.

Duurzame ontwikkeling

“We kiezen als Gemeente Amsterdam voor duurzame ontwikkeling, zodat wij vóór 2025 emissieloos door het binnenwater van Amsterdam varen. Niet alleen CO2-neutraal, maar we kijken ook naar andere emissies zoals bijvoorbeeld microplastics en biociden, die van antifoulingverf afkomstig zijn en in het water terecht komen”, zegt Mike Moerman, Inspecteur vaarwegen van Nautisch Toezicht en Handhaving (THOR) van Gemeente Amsterdam. “De gifvrije folie past dus uitstekend bij onze duurzaamheidsambitie en gaat ons helpen deze nog beter en sneller te realiseren!”.

Uitvinder van het Jaar

Zodra een schip of jacht te water gaat, beginnen mosselen, algen en andere organismen zich te hechten aan het onderwaterschip. Deze aangroei verhoogt de weerstand van het schip, met hoger brandstofverbruik en lagere snelheden tot gevolg. Om dit te voorkomen, gebruiken scheepseigenaren vaak giftige antifoulingverf, waarvan jaarlijks ongeveer 600.000 liter in het milieu terechtkomt. De antifouling-folie van Finsulate is volledig gifvrij en heeft bovendien een levensduur van tenminste zeven tot wel tien jaar. Finsulate-uitvinder Rik Breur werd dankzij deze folie in 2019 door het Europees Octrooibureau verkozen tot Europees Uitvinder van het Jaar.

Het hele jaar actief

De elektrisch aangedreven NT11/Watertrapper zal het hele jaar tijdens alle weersomstandigheden worden ingezet voor het zorgen voor vlot en veilig scheepvaartverkeer in Amsterdam. Ook tijdens evenementen, voor onder andere crowd control op de binnenwateren van Amsterdam, de Amsterdamse grachten, het IJ, Buiten-IJ, IJmeer, IJburg, Markermeer en wateren van Weesp. Het schip is 13,5 meter lang en uitgerust met een enkele 130kW elektromotor, aangedreven door een batterijpakket van EST-Floattech van 273kWh. De topsnelheid is 16 km/u en bij een gemiddelde snelheid van 6 km/u kan het ruim een hele dag over de wateren van Amsterdam patrouilleren voordat ze moet worden opgeladen. Dit is het vijfde schip dat door Damen Shipyards wordt geleverd aan de Gemeente Amsterdam.

‘Minimale milieu-impact’

Rik Breur, oprichter en directeur van Finsulate, is trots op het project in Amsterdam: “Het is geweldig om te zien dat de Gemeente Amsterdam met deze elektrische schepen nu nog een stapje verder gaat in het minimaliseren van de impact op het milieu. Dat de NT11/Watertrapper met Finsulate antifouling-folie wordt behandeld, is voor ons een mooie mijlpaal. De nadruk ligt in Amsterdam nu op elektrisch varen, maar wij laten zien dat emissieloos varen verder gaat dan dat. Wij hebben in Nederland al zo’n 700 jachten en verschillende commerciële schepen voorzien van onze folie en een aantal daarvan vaart al zeven jaar of meer zonder aanslag. Prachtig, toch?”