rijstvlies
Samen met studenten van de HAN neemt burgemeester Potters van De Bilt het duurzame bushokje officieel in gebruik (foto: Rogier Boogaard).

Burgemeester Sjoerd Potters van De Bilt nam op 3 december het allereerste bushokje van rijstvlies in Nederland in gebruik. Het bushokje is bedacht en ontwikkeld door studenten van de HAN University of Applied Sciences (HAN). Het gebruik van rijstvlies als basis voor de constructie zorgt voor ruim 80 procent minder CO2-uitstoot dan de productie van een traditioneel bushokje.

Het bushokje heeft een sedumdak gekregen. Dat neemt CO2 op en draagt bovendien bij aan de biodiversiteit. Verder is het bushokje voorzien van zonnepanelen die de verlichting en de apparatuur waarmee de verkeersintensiteit wordt gemeten van energie voorzien. Het uiteindelijke ontwerp is modulair, flexibel en demontabel. Aan het einde van de levensduur wordt het gedemonteerd, hergebruikt of gerecycled.

Restmateriaal

Rijstvlies komt vrij als restmateriaal bij de verwerking van rijst voor consumptie. Het is de huls rondom een rijstkorrel, die wordt verwijderd voordat korrelrijst voor consumptie in de winkel ligt. Er is voor deze biobased grondstof dus geen aparte landbouwgrond nodig.

Uitdaging voor studenten

Opdrachtgevers voor de ontwikkeling van het circulaire bushokje zijn de bedrijven OFN en Sweco Nederland. Zij daagden studenten van de HAN uit om een bushokje te ontwikkelen dat bijdraagt aan de landelijke doelstellingen om in 2030 50 procent minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) te gebruiken. Uiteindelijk moet dat in 2050 leiden tot een volledig circulair Nederland. “Wij gebruiken rijstvlies en andere biobased en circulaire grondstoffen al als materiaal voor verkeersborden en banken in de openbare ruimte”, zegt Mark Hofman van OFN. “Deze duurzame innovaties zijn voor iedereen goed zichtbaar. Daarom werkt het als een vliegwiel voor mensen om erin te geloven dat het mogelijk is om volledig circulair te zijn in 2050.” In het ontwerp is ook rekening gehouden met apparatuur voor het meten van verkeersintensiteit. “Deze bushokjes geven daardoor kansen aan gemeenten om op een efficiënte manier permanent real-time de verkeersintensiteit te meten”, aldus Emiel Meijers van Sweco.

‘Ook duurzame lantaarnpalen’

Gemeente De Bilt is enthousiast over deze innovatie en maakte de plaatsing op deze plek mogelijk. Burgemeester Potters: “Naast dit circulaire bushokje gaan we ook duurzame lantaarnpalen plaatsen langs een fietspad in onze gemeente. Met dit soort voorbeelden hopen we ook ondernemers en inwoners te inspireren om een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst.”

Prijswinnend ontwerp

Het ontwerp van het circulaire bushokje won in 2020 de eerste prijs tijdens de Cleantech Battle. In deze jaarlijkse wedstrijd strijden onderwijsinstellingen uit Oost- en Midden Nederland om de beste duurzame technologische ontwikkeling.