Nieuwe Sluis Terneuzen pas eind 2024 klaar

Proefploffen - Luchtfoto Middensluis
De Middensluis Terneuzen (foto: Projectorganisatie Nieuwe Sluis).

Rijkswaterstaat meldt dat de oplevering van de Nieuwe Sluis Terneuzen pas eind 2024 kan plaatsvinden. Minister Harbers, die vorig jaar nog sprak van oplevering eind 2023, heeft dat ook aan de Tweede Kamer geschreven. De nieuwe vertraging is vooral het gevolg van de coronacrisis, PFAS-regelgeving en ‘onbekende objecten in de ondergrond’.

Het is niet het eerste uitstel van de opleveringsdatum. Bij de gunning van het project aan bouwcombinatie Sassevaart in 2017 was de verwachting dat het werk in 2022 gereed zou zijn. Die datum is meermalen doorgeschoven. De door Rijkswaterstaat en Harbers genoemde oorzaken zijn gelijk aan factoren die bij de vorige verschuiving werden aangemerkt als vertragers. Rijkswaterstaat:  ‘Coronamaatregelen zorgden bijvoorbeeld voor een andere werkwijze, waardoor er minder mensen tegelijk konden werken. Daarnaast was de verwijdering van onbekende objecten op voorhand niet voorzien. Ook heeft nieuwe regelgeving op het gebied van PFAS ervoor gezorgd dat er meer grond en baggerspecie afzonderlijk moest worden ontgraven en afgevoerd naar een verwerkingslocatie.’

Stand van zaken

Van het project is een aantal onderdelen nog niet gereed.  Dat betreft de installatie van deuren en bruggen van de sluis zelf en de infrastructuur rond het complex. In juni vindt de aanleg plaats van een weg tussen de zuidbrug van de Westsluis en de zuidbrug van de Nieuwe Sluis, en de route ten westen van de Nieuwe Sluis naar de tijdelijke brug. Deze zomer wordt verder gewerkt aan de definitieve route over de sluizen. Ook het bediengebouw is nog niet klaar, evenals het baggeren van landtongen. Na afronding van de bouwwerken volgt vanzelfsprekend nog een fase van testen en training in de bediening van het sluizencomplex.

Kosten

De vertraging leidt tot extra kosten. Wie die moet dragen is nog onderwerp van gesprek tussen de Nederlandse en de Vlaamse overheid. De oorspronkelijke aanneemsom bedroeg € 750 miljoen; dat is in de loop van tijd gegroeid naar ruim een miljard. Die kosten worden gedragen door Nederland, Vlaanderen/North Sea Port en op beperkte schaal door de EU. De exacte kostenverdeling moet aan het eind van het project duidelijk zijn.

Nieuwe Sluis

De Nieuwe Sluis Terneuzen zorgt voor een vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen en verder. Daardoor zorgt de Nieuwe Sluis voor nieuwe economische activiteiten in Zeeuws-Vlaanderen, maar vooral ook voor verbeterde toegang van de Gentse haven.