stormvloedkering
De segmentdeuren werden over zee naar de plaats van bestemming gebracht (foto: Hollandia Infra).

Hollandia Infra heeft twee segmentdeuren voor de stormvloedkering in Boston vanuit Rotterdam naar Engeland vervoerd. De deuren worden als secundaire noodkering geïnstalleerd bij de ingang van de haven. Bij hoogwater op de Noordzee draaien ze omhoog om het water tegen te kunnen houden. Het project wordt in opdracht van het Britse milieuagentschap uitgevoerd door BAM Nutall en Mott Mc Donald.

Over de deuren was tijdens het transport een Engelse en een Nederlandse vlag gehangen. Vanuit Krimpen aan den IJssel en zijn ze begin juni via de Nieuwe Waterweg naar Engeland gevaren. Op Twitter werd gezegd dat “David Goliath passeerde”. De deuren van de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg, die overigens ook zijn gemaakt door Hollandia Infra, zijn namelijk vele malen groter dan de deuren voor de stormvloedkering in Boston. De deuren in de Maeslantkering zijn 210 m breed, 22 m hoog en 15 m diep, terwijl die voor Boston maar 9 meter hoog zijn.
Tekst loopt door onder de foto

stormvloedkering
De stormvloedkering die in Boston wordt gebouwd (beeld: Bam Nutall).

Peilbeheer
De nieuwe deuren moeten Boston niet alleen beschermen tegen storm en overstromingen vanaf de Noordzee, maar ook het water in de haven op peil houden, zodat de schepen bij eb niet droog vallen. Het getijdenverschil in rivier Witham (beter bekend als The Haven), die in open verbinding staat met de Noordzee, kan oplopen tot wel 5,8 meter.

Primaire kering
In 2019 bouwde en installeerde Hollandia Infra ook de primaire noodkering, een horizontale segmentdeur van 30 meter breed die stroomopwaarts de gehele rivier kan afsluiten bij een dreigende overstroming. Beide noodkeringen maken deel uit van het Boston Barrier Flood Protection Project dat zo’n 14.000 huishoudens in het achterland van Lincolnshire moet gaan beschermen tegen overstromingen.