Gunning groot onderhoud A2 en A12 naar Heijmans

Apeldoorn-Twello - foto van asfalteren door Heijmans-werkploeg
© Rjkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft het groot onderhoud aan de A2 en A12 in Midden-Nederland gegund aan Heijmans. Het gaat om de A2 tussen de knooppunten Oudenrijn en Everdingen (richting ’s-Hertogenbosch), en de A12 tussen de aansluiting Nieuwerbrug en knooppunt Oudenrijn (richting Utrecht).

Dit is het eerste project binnen de zogeheten ‘koploperaanpak duurzame wegverharding’. Deze aanpak daagt bedrijven uit tot maximaal duurzaam wegenonderhoud.

De voorbereidende werkzaamheden starten nog dit jaar. Vanaf het voorjaar van 2024 wordt het asfalt vervangen door geluidsarm asfalt. Ook vindt herstel plaats van een aantal viaducten en bruggen. De werkzaamheden moeten volgens planning eind 2024 zijn afgerond.

Gunningscriteria

De A2 en de A12 zijn belangrijke verkeersaders in het midden van het land. De hinderaanpak is daarom een zwaarwegend onderdeel geweest in de weging van prijs-kwaliteitverhouding bij de beoordeling van inschrijvingen. Daarnaast is specifiek ingezet op duurzaamheid. De aannemers zijn uitgedaagd duurzame asfaltmengsels in te zetten. Heijmans is als winnaar uit de bus gekomen en kreeg het project van zo’n 20 miljoen euro gegund.

Bas Versteegen, tendermanager Heijmans Infra BV op de Rijkswaterstaat-site: “Heijmans is de uitdaging van de koploperaanpak aangegaan om te komen tot de meest duurzame asfaltmengsels voor deze aanbesteding. Zo werken we met circulair asfalt waarbij in de tussenlaag tot 70% hergebruikt asfalt en in de deklagen tot 60% hergebruikt asfalt wordt toegepast.”

Koploperaanpak duurzame wegverharding

Projectmanager Arend Nagel van opdrachtgever Rijkswaterstaat: “Als grootste wegbeheerder van Nederland neemt Rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid bij het behalen van de klimaatdoelen. We stappen daarom over op duurzame wegverharding, met de hoge kwaliteitsstandaard die we in Nederland gewend zijn.”

Onderweg naar klimaatneutraal en circulair werken, legt Rijkswaterstaat bij aanbestedingen de duurzaamheidslat voor asfalt steeds hoger. De koploperaanpak moet investeringen in duurzame wegverhardingen voor bedrijven lonend maken. Er is voorkeursbeleid voor duurzame alternatieven tot 2030 vastgesteld voor meerdere projecten per jaar. Zo verdienen duurzame koplopers hun investeringen in innovaties terug en dragen opdrachtgever en opdrachtnemers samen bij aan de transitie naar een duurzame infrasector.