Duitse waterstoftreinen vervangen diesels

waterstoftreinen - foto van de Alstom H-trein in Duitsland

In Noord-Duitsland rijden sinds eind augustus de eerste veertien waterstoftreinen op trajecten waar voorheen diesels reden voor personenvervoer. De waterstoftreinen van bouwer Alstom rijden tussen de Cuxhaven en Buxtehude, in de deelstaat Nedersaksen, een traject van 100 kilometer.

De veertien waterstoftreinen hebben een actieradius hebben van duizend kilometer. In de huidige dienstregeling kunnen ze op het bewuste spoortraject de hele dag op een tank waterstof rijden. Vervoerder LNVG heeft berekend dat het nieuwe materieel samen goed is voor een  reductie van 4400 ton CO2-emissie per jaar. Het vervangingsproject is gesubsidieerd door de Duitse overheid. Onze oosterburen hebben nog ruim 4000 dieseltreinen rondrijden. Een kilogram waterstof vervangt zo’n 4,5 liter dieselbrandstof.

De waterstoftreinstellen hebben speciale brandstofcellen. Die mengen waterstof met zuurstof om elektriciteit te genereren. De treinen stoten alleen waterdamp en condens uit. Het tankstation in Bremervörde telt 64 hogedruktanks. met een totale capaciteit van achttienhonderd kilogram, zes waterstofcompressoren en twee brandstofpompen.

Nederland

In de afgelopen jaren zijn waterstoftreinen in meerdere landen getest. De onafhankelijke testorganisatie DEKRA heeft in 2000 nachtelijke tests gedaan op het traject Groningen – Leeuwarden. Dat gebeurde met eenzelfde type trein als nu in Duitsland in gebruik is genomen. Daarbij is onder meer gekeken hoe de trein volgens de dienstregeling kan rijden, hoeveel brandstof er wordt verbruikt en hoe het tanken gaat. De Duitse treinen rijden op het traject in Nedersaksen met snelheden van 80 tot 120 km/u en hun topsnelheid ligt op 140 km/u. Dat is vergelijkbaar met de snelheden van treinen op Nederlandse stoptreintrajecten. De provincie Groningen is betrokken bij de inzet van waterstoftreinen in de dienstregeling in de noordelijke regio.

Europees perspectief

Ook andere Europese landen willen ‘diesel eruit en waterstof erin’. Alstom heeft naast Duitse klanten ook orders uit Frankrijke en Italië. En er werken meer treinenbouwers aan de ontwikkeling van waterstoftreinen. Experts verwachten dat rond 2035 tussen 15 en 20 procent van de markt voor regionale treinen in Europa op waterstof draait.