Laadplein voor elektrische vrachtwagens
Laadplein voor elektrische vrachtwagens

Op 26 maart is de AanZet-regeling geopend voor het aanvragen van subsidie voor elektrische vrachtauto’s. Daarvoor is de belangstelling zo groot, dat het openingsbudget voor dit jaar, €45 miljoen, al helemaal is aangevraagd. Er zijn 647 aanvragen binnengekomen. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is bedoeld voor het stimuleren van de markt van emissieloze trucks.

Evenals in 2023 is er een run op de AanZet-subsidieregeling, uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in opdracht van het ministerie van IenW. Op eerste dag kwamen 428 aanvragen binnen, en de dag erop nog eens 219. Het totaal aangevraagd budget is € 46,5 miljoen.

Groei

Met deze subsidieronde kunnen ruim 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens (exclusief waterstoftrucks). Het streven is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 16.000. In 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160.000.

Wijzigingen

Vorig jaar was de AanZET-subsidie reeds na één dag ruim overtekend. Ten opzichte van vorig jaar zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Een onderneming kan per werkdag slechts één subsidieaanvraag indienen voor de aanschaf van één emissieloze vrachtwagen. Zo lang er budget is kan een onderneming elke werkdag opnieuw een aanvraag indienen. Daarmee moest de regeling onder handbereik komen van meer bedrijven. Dat effect is maar marginaal, nu de regeling na twee dagen evengoed overtekend was. Mogelijk zijn de aanvragen wel door meer bedrijven ingediend dan vorig jaar.

Subsidiebedragen

Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs. Het precieze percentage hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van de onderneming. Kleine ondernemers krijgen relatief meer voordeel. Alleen een nieuwe, volledig uitstootvrije vrachtauto, bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof, komt in aanmerking voor subsidie. Dat is exclusief de fiscale voordelen waarvoor ondernemers bovenop de subsidie in aanmerking komen bij aanschaf van een schone truck. Ten opzichte van 2023 zijn de percentages en maximale subsidiebedragen aangepast, zodat deze voldoen aan de Europese staatsteunregels. 

Overtekening

De aanvragen voor de AanZet-subsidie moeten nog worden beoordeeld. Niet elke aanvraag zal toegekend worden. Soms trekken bedrijven zelf hun aanvraag in. Zo kan er alsnog een deel van het subsidiegeld vrijkomen, ook al is de regeling overtekend. Indien er meer subsidiegeld vrijkomt dan benodigd voor de aanvragen van dag 2, dan wordt er geloot tussen de aanvragen op dag 3.

De Eerste Kamer moet het totaal budget voor AanZET nog goedkeuren. Dat gebeurt naar verwachting begin april verwacht. Mocht de begroting onverhoopt niet worden goedgekeurd, kan dit betekenen dat reeds ingediende aanvragen worden afgewezen.