Strukton Immersion Projects tekent contract voor afzinken Scheldetunnel

STRUKTON IMMERSION PROJECTS TEKENT CONTRACT VOOR AFZINKEN SCHELDETUNNEL
© Lantis

De Scheldetunnel is een onderdeel van de Antwerpse Oosterweelverbinding, een groots mobiliteitsproject dat niet alleen het verkeer in en rond de stad veiliger en vlotter maakt, maar ook de leefbaarheid verbetert. De nieuwe tunnel onder de Schelde is onderdeel van de Antwerpse Ring en zorgt voor een betere spreiding van het verkeer. Lantis, de opdrachtgever van de Oosterweelverbinding, gunde afgelopen zomer de bouw van de tunnel aan Tijdelijke Maatschap COTU. Recent kreeg Strukton Immersion Projects van TM COTU opdracht voor het afzinken van de tunnel.

Het project Oosterweelverbinding zal één van de grootste infraprojecten in de regio Antwerpen zijn, met impact op leefbaarheid en bereikbaarheid en zal worden uitgevoerd tot 2030. Hiermee brengt Lantis de transitie in gang naar andere vormen van mobiliteit, die duurzamer zijn en zullen leiden tot een betere bereikbaarheid van Antwerpen. Eén van de projecten is de realisatie van de Scheldetunnel, de nieuwe tunnel onder de Schelde.

Strukton Immersion Projects tekende voor het opdrijven, afmeren, afzinkgereed maken en installeren van de acht tunnelelementen van de Scheldetunnel. Dit is inclusief de afzinkengineering, voorbereiding en diverse tijdelijke constructies. Strukton is direct gestart met de engineering. Het afzinken van de tunnelelementen zal naar verwachting in 2024 plaatsvinden.

Ten behoeve van de bouw van de Scheldetunnel zet Strukton zijn rijke specialistische kennis en ervaring in op het gebied van afzinken. Eerdere vergelijkbare projecten die Strukton Immersion Projects succesvol afrondde, zijn het Busan-Geoje Fixed Link Project in Zuid Korea, de Chioggia Waterkering bij Venetië en de caissons voor de fundering van de 1915 Çanakkale Bridge in Turkije, de grootste tuibrug ter wereld.

De Scheldetunnel vormt de belangrijkste schakel in de Oosterweelverbinding en zorgt dat de linker en rechteroever van de Schelde met elkaar worden verbonden. De tunnel bestaat uit een landtunnel en een afzinktunnel met een totale lengte van 1.800 meter. Hiervoor worden acht tunnelelementen van 160x42x10 meter en een gewicht van ongeveer 60.000 ton gebouwd in de haven van Zeebrugge om vervolgens via de Noordzee en de Westerschelde drijvend naar Antwerpen gesleept te worden.

Over TM COTU
M COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De maatschap combinatie bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, BAM Contractors, DEME en Jan De Nul. In de combinatie is de nodige deskundigheid en ervaring van de deelnemende bedrijven verenigd om de Scheldetunnel te realiseren. TM COTU spreekt van het koninginnenstuk van de Oosterweelverbinding.

Over Strukton Immersion Projects
Strukton Immersion Projects, onderdeel van Strukton Civiel, is wereldleider op het gebied van afzinken van tunnels en caissons. Het bedrijf is gespecialiseerd in het opdrijven, transporteren en afzinken van tunnelelementen en caissons.

Over Strukton
Strukton heeft een passie voor technologie en focust op rail- en civielgerelateerde werkzaamheden en door technologie gedreven specialismen. Onderhoud en beheer, met gebruik van hoogwaardige technologie, domeinkennis en vakmanschap, vormen de basis van de onderneming. Vanuit die basis draagt Strukton bij aan een sector die instaat voor veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van spoorvervoer, weginfrastructuur en technische installaties en gebouwen. Iedereen heeft immers recht op een comfortabele, veilige en bereikbare wereld, nu en in de toekomst. Strukton telt circa 6.500 medewerkers en heeft een omzet van ruim 1,9 miljard euro.

www.strukton.nl

Bekijk meer nieuws over de infrastructuur.