Slimme sensoren monitoren Schiphol tijdens grote uitbreiding

Schiphol Fotocredit: architectenbureau Cepezed

Belgische startup Zensor en Nederlands advies- en ingenieursbureau Movares bundelen krachten voor Europese topluchthaven

De Belgische start-up Zensor en het Nederlandse advies- en ingenieursbureau Movares gaan samen de uitbreidingswerkzaamheden van de Nederlandse luchthaven Schiphol monitoren, het zogenoemde ‘Capital Programme’. Dat gebeurt aan de hand van de data van een tiental verschillende soorten sensoren die onder meer trillingen, grondwaterstanden, geluid en stof meten. Zensor en Movares zullen zo eventuele problemen kunnen signaleren aan Schiphol en zelfs hinder kunnen voorspellen via een ‘early warning‘-systeem. Die data kunnen Schiphol helpen om een maximale beschikbaarheid van de luchthaven gedurende de werken na te streven.

Zensor en Movares zullen op en rond de luchthaven data verzamelen van een tiental verschillende soorten sensoren. De data worden via het online platform InfraLytics van Zensor in realtime aangeboden aan de opdrachtgevers van de werkzaamheden. Advies- en ingenieursbureau Movares en de Belgische startup werken daarvoor intensief samen. Zensor zal de sensoren installeren, de gegevens verzamelen, analyseren en de resultaten visualiseren. Ingenieurs van Movares zullen op hun beurt adviezen formuleren aan de hand van de data.

Maar de grote meerwaarde voor Schiphol zit in de samenwerking tussen de twee bedrijven, die de data samen zullen interpreteren en dankzij hun gezamenlijke expertise en ervaring vertalen in waardevol advies. Yves Van Ingelgem, oprichter en CEO van Zensor: „Het geheel van deze samenwerking is veel meer dan de som van de delen. Door de ingenieurskennis en de uitgebreide ervaring van Movares te combineren met de vernieuwende kijk van Zensor kunnen we voor Schiphol een grote meerwaarde bieden, die het zal mogelijk maken om problemen tijdens het bouwproces te voorspellen en zelfs te vermijden.“

Problemen zien voor ze zich voordoen
In het systeem is ook een intelligente ‘early warning’-functie ingebouwd: door voortdurende monitoring van de data van de sensoren kunnen problemen voorspeld worden voor ze zich effectief voordoen. Bart Slavenburg, accountmanager bij Movares: „We kunnen hinder slim voorspellen door het intelligent combineren van klassieke fysische analyse met moderne benaderingen uit de data science. Door daar gerichte adviezen aan de opdrachtgever aan te koppelen, kunnen we vermijden dat de bouwplaats stilgelegd moet worden.“

Waarom monitoring?
Bouwwerken zijn vaak bijzonder ingrijpend voor de omgeving waarin ze plaatsvinden. Er kunnen lawaai- en stofoverlast ontstaan, maar ook bijvoorbeeld stabiliteitsproblemen die optreden door trillingen of het wegpompen van grondwater. Dat leidt niet zelden tot vertragingen voor de oplevering van een bouwplaats en in het slechtste geval zelfs tot torenhoge schadeclaims. Verregaande monitoring kan Schiphol helpen om de komende vijf jaar maximaal operationeel te blijven tijdens de uitbreidingswerken. De impact van de bouwwerken op omliggende gebouwen en de luchtverkeerstoren moet zo beperkt mogelijk blijven en eventuele complicaties tijdens het bouwproces kunnen worden vermeden.

De directeur van ‘The Capital Programme Landside’ op Schiphol is Peter Dijk. Hij stond eerder aan het hoofd van de werken aan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam en de Betuweroute. Daar heeft hij de toegevoegde waarde van een integraal monitoringssysteem in combinatie met risicomanagement en een alerte bouworganisatie ervaren. Bovendien ligt de luchthaven van Schiphol in het gebied van het drooggelegde Haarlemmermeer op relatief instabiele grond, waardoor de risico’s tijdens deze grootschalige infrastructuurwerken nog groter zijn.

Asset management = slimme infrastructuur
Asset management is in Nederland en zeker in België nog relatief nieuw, maar in de Angelsaksische wereld is het al een onmisbaar deel van het bouwproces en infrastructuurbeheer. Via de constante monitoring en analyse van een aantal sensoren kan een beheerder de gezondheid van zijn infrastructuur voortdurend in de gaten houden. Zo kan bepaald worden wanneer bepaalde onderdelen van gebouwen of andere infrastructuur defect zijn, onderhoud nodig hebben of het einde van hun levensduur naderen.

In plaats van te handelen op het moment dat een defect optreedt, kan de beheerder proactief ingrijpen, voordat er hinder of gevolgschade ontstaat, en op die manier dus geld besparen. Het dataplatform InfraLytics van Zensor verwerkt de gegevens van hoogtechnologische sensoren en maakt het mogelijk om bouwwerken intelligent te maken en ze te behoeden voor onvoorziene omstandigheden. InfraLytics wordt vandaag al gebruikt voor onder meer offshore windturbines en kraaninstallaties bij grote bedrijven.