Home Uitgelicht Rijkswaterstaat maakt betonnen dam bij zeesluis IJmuiden tegen verzilting Noordzeekanaal

Rijkswaterstaat maakt betonnen dam bij zeesluis IJmuiden tegen verzilting Noordzeekanaal

Selectieve onttrekking moet de toename van zout water in het Noordzeekanaal tegengaan. (illustratie: Rijkswaterstaat)

Rijkswaterstaat maakt een betonnen dam bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden om het zoute water door te laten en het zoete water tegen te houden. Zo wil de organisatie de extra verzilting van het Noordzeekanaal tegengaan, die ontstaat bij het schutten van schepen door de nieuwe zeesluis. Eind 2022 moet de dam klaar zijn.

Aannemersconsortium OpenIJ is druk bezig met de bouw van de zeesluis bij IJmuiden van 70 m breed, 500 m lang en 18 m diep. Door de enorme omvang van de sluis komt er bij het schutten straks 10.000 ton zout in het Noordzeekanaal en dat is meer dan nu het geval is. Deze verzilting van het kanaal is nadelig voor de natuur, land- en tuinbouw en de drinkwatervoorziening in de omgeving van het Noordzeekanaal.

Betonnen dam
Rijkswaterstaat legt daarom in het Binnenspuikanaal een betonnen dam van 100 meter breed aan. Daarin maakt Rijkswaterstaat onderin een gleuf van 4 m hoog en 70 m breed, een soort brievenbus. Zo creëert Rijkswaterstaat een soort ‘loop’, waarbij het zoute water, dat zwaarder is dan zoet water, door de gleuf weer naar buiten wordt getrokken.
De spuisluis en het gemaal zorgt ervoor dat RWS met deze constructie zo veel mogelijk zout water afvoert naar zee. De dam houdt het zoete water tegen; daarom noemt RWS deze maatregel ook wel selectieve onttrekking.

Exacte locatie
De exacte locatie van de dam ligt nog niet helemaal vast. Rijkswaterstaat is samen met onderzoeksinstituut Deltares druk aan het uitzoeken wat de perfecte plek is voor de dam. Het moet in ieder geval geen plek zijn waar al te veel turbulentie is. Rijkswaterstaat gebruikt computermodellen en schaalmodelproeven om de exacte locatie te bepalen.