Onderhoudswerkzaamheden Sluis Heel gereed

Sluis Heel
Sluis Heel in de Maasroute | Foto: Rijkswaterstaat

Op 17 december 2021 heeft de combinatie Mourik-Dynniq de onderhoudswerkzaamheden aan Sluis Heel afgerond. Het onderhoudswerk in opdracht van Rijkswaterstaat heeft zeven maanden geduurd.

Mourik-Dynniq heeft de nivelleersystemen gerenoveerd. De schuiven zijn uitgehesen in een werkplaats gerenoveerd. Vooraleer de schuiven terug ingehesen zijn, zijn tests uitgevoerd. Voor de jaarwisseling worden als laatste nog een drietal bolders in de sluis hersteld.

Maasroute

Sluis Heel is onderdeel van de Maasroute. Honderd jaar geleden is gestart met kanalisering van de Maas. Dat was nodig om de rivier bevaarbaar te houden. In het kader daarvan is het Julianakanaal aangelegd en in 1972 het Lateraalkanaal Linne-Buggenum. De Maasroute bestaat uit het samenstel van vaarwegen, zeven stuwen (gebouwd in de periode 1915 – 1942) en sluizen. De regulering van het waterpeil houdt de rivier ook bij relatief lange droogte bevaarbaar. De moderne Maasroute vraagt verbetering om de vaarroute geschikt te maken voor de tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). De Maasroute is een Europese hoofdvaarweg. Binnen het Connecting Europe Facility (CEF) netwerk van vaarwegen is hij aangemerkt als prioritair project.

Onderhoudsprogramma

Eerder dit jaar werden onderhoudswerken aan de sluizen van Belfeld en Sambeek afgerond. Komend voorjaar en zomer staan werkzaamheden aan de nivelleersystemen van Sluis Linne geagendeerd.