dieseltrein Arriva
De huidige dieseltreinen op de Maaslijn zullen na elektrificatie worden vervangen door FLIRT3 treinstellen

De Maaslijn, de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond, wordt uitgebreid en geëlektrificeerd. De operatie zal een flinke verbetering betekenen voor het reizigersvervoer op dit intensief gebruikte enkelsporige traject. Het project start in 2022; in 2024 moet de vernieuwde Maaslijn operationeel zijn.

De modernisering is een project van de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Elektrificatie
Na de elektrificatie zal Arriva de huidige dieseltreinen vervangen door FLIRT-treinen type 3. Er worden perrons verlengd en op hoogte gebracht om overal een gelijkvloerse instap te bieden, zodat de toegankelijkheid van de treinen groter wordt.

In de eerste planning had de elektrificatie al in 2020 gereed moeten zijn; vervoerder Arriva heeft vorig jaar een compensatie ontvangen voor het inkomstenverlies door de vertraging.

Passeersporen
Bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver worden stukken dubbelspoor aangelegd, zodat tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren. Tot dusver kan dat alleen op stations, waardoor vertragingen en verstoringen nauwelijks opgevangen kunnen worden. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.

Sneller en veiliger
Ook worden op verschillende plaatsen de bochten in het spoor verruimd, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden. Tenslotte wordt de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd.