Fugro zal de komende 3 jaar een uitgebreid geotechnisch onderzoek en de daaropvolgende ontwerpwerkzaamheden voor de verbetering en verbreding van de snelweg A9 in Nederland uitvoeren. Naast het geotechnische grondonderzoek zal Fugro het geotechnische ontwerp van alle civiele constructies voor de verbreding van de snelweg verzorgen, inclusief keerwanden en grondlichamen. De werkzaamheden omvatten ook het opstellen van een 3D grondmodel, dat een efficiëntere scenario-analyse en integratie met het bouwinformatiemodel (BIM) van het project mogelijk maakt.

Het A9-project omvat het verbreden van 10 km bestaande snelweg tussen de knooppunten Holendrecht en Badhoevedorp, inclusief de aanleg van een verdiept traject (open tunnel) van bijna 2 km lang. Dit deel van de A9 loopt door een dichtbevolkt gebied tussen Schiphol en Amsterdam, wat extra uitdagingen met zich meebrengt voor de verwerving van Geo-data langs dit drukke stuk snelweg.

Het grondonderzoek zelf zal bestaan uit meer dan 1500 sonderingen, 90 diepe grondboringen, 150 handboringen en laboratoriumtests op geselecteerde monsters. Fugro zal deze ingewonnen Geo-data en andere gegevens bundelen in één geïntegreerd geografisch informatiesysteem (GIS) voor het optimaliseren van projectmanagement, geotechnische analyse en advies.

Leonard Sands, Fugro Directeur Land Site Characterisation Europa en Afrika: “Dit project is een uitstekend voorbeeld van Fugro’s consulting-led business, waarbij we onze technische expertise inzetten om het grondrisico in de ontwerpfase in kaart te brengen en daardoor te beperken om het succes van onze klant te waarborgen”.

Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met:

Peter Nelemans, Director Tunneling & Underground Space – Europe, p.nelemans@fugro.com, 06 53379718.