De commissie D’Hooghe heeft onder meer geadviseerd om de Passenger Terminal Amsterdam te verplaatsen naar de Coenhaven en het gemeentebestuur wil dat advies volgen (foto: Smiley.toerist/CC).

De komst van bruggen over het IJ is een stap dichterbij gekomen. Onlangs gaf het stadsbestuur van Amsterdam aan dat het eindadvies van de commissie D’Hooghe zal worden gebruikt als leidraad voor verdere planvorming. De commissie adviseerde de aanleg van twee bruggen, aan de oostkant en de westkant, plus een voetgangerspassage vanaf het Centraal Station.

Bovendien adviseerde de commissie om de Amsterdamsebrug aan te passen, zodat deze geschikt wordt voor grotere stromen fietsers en openbaar vervoer. Wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ontwikkeling): “De noodzaak om Amsterdam in volle breedte te verbinden is onverminderd groot. De stad groeit als kool. Niet alleen langs de noordelijke IJ-oevers, maar ook bij Sloterdijk, de Houthavens en Haven-Stad komen er de komende jaren duizenden nieuwe woningen bij.  Ik ben blij dat het advies van de commissie D’Hooghe een stevige basis legt om die belangrijke verbindingen ook echt te gaan leggen. De commissie heeft een zeer uitgebreid adviesrapport opgeleverd en doet daarmee recht aan alle belangen, zowel aan die van de stad en de regio, als aan die van de scheepvaart. En het is mooi dat ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het advies ziet als een goede basis voor de verdere samenwerking, waarbij Amsterdam aan de slag gaat met de planvorming op basis van het advies. Uiteraard blijven we in goed overleg blijven het rijk, onze nautische partners en andere betrokkenen.”

Inrichtingsplan
Het college gaat nu samen met direct betrokken partners (provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Centraal Nautisch Beheer en Port of Amsterdam) een definitief inrichtingsplan maken voor het IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal binnen de ring A10. Parallel hieraan zal het bestaande voorkeursbesluit ‘Sprong over het IJ’ worden aangepast op basis van het advies van de commissie D’Hooghe. Naar verwachting wordt het inrichtingsplan samen met het aangepaste voorkeursbesluit eind 2021 aan de gemeenteraad voorgelegd.

Commissie D’Hooghe
De commissie D’Hooghe, ingesteld door Amsterdam en het ministerie van IenW en genoemd naar haar voorzitter Alexander D’Hooghe, hoogleraar urbanisatie aan de Universiteit Leuven, heeft geadviseerd een brug te realiseren tussen de Johan van Hasseltweg en het Azartplein. Dit is meer oostelijk dan de oorspronkelijke plannen van de gemeente voor de Javabrug. Aan de westkant was de gemeente van plan een brug of tunnel te realiseren ter hoogte van het Stenen Hoofd naar Noord. De commissie adviseerde echter een brug te maken die meer westelijk ligt, tussen de NDSM werf en de Haparandadam. De eerder voorgestelde fietsbrug naar de Sluisbuurt is volgens de commissie vanuit nautisch perspectief niet mogelijk. In plaats daarvan adviseerde de commissie de Amsterdamsebrug aan te passen en geschikt te maken voor grotere stromen fietsers en openbaar vervoer, in combinatie met een permanente veerverbinding tussen Sporenburg en de Sluisbuurt. De commissie D’Hooghe adviseerde daarnaast een voetgangerspassage bij Centraal Station als oversteek om een belangrijke bijdrage te leveren aan het verbinden van Amsterdam-Noord met de rest van de stad.

Nader onderzoek
De komende tijd wordt er naar alle verbindingen nader onderzoek gedaan. Het ministerie van IenW zal de plannen met name toetsen op nautische veiligheid volgens (inter)nationale regelgeving, om zo de Rijkswateren van Amsterdam als internationale corridors te waarborgen.

Passenger Terminal Amsterdam
De commissie D’Hooghe heeft bovendien geadviseerd de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) te verplaatsen naar de Coenhaven. Ook op dit punt volgt het college het advies van de commissie en wijst het Westerhoofd in de Coenhaven aan als voorgenomen voorkeurslocatie. Het college wijkt hiermee af van het coalitieakkoord, waarin staat dat de inzet is om de PTA naar buiten Amsterdam te verplaatsen. Voor het college weegt echter zwaar dat de geadviseerde maatregelen door de commissie D’Hooghe een samenhangend pakket vormen, waar geen onderdelen uitgehaald kunnen worden zonder afbreuk te doen aan het geheel. Nader onderzoek moet uitwijzen of de verplaatsing van de PTA haalbaar is.