Negen bruggen Haarlemmermeer duurzaam vernieuwd door Griekspoor

Negen belangrijke fietsers- en voetgangersbruggen in Hoofddorp en Nieuw-Vennep zijn duurzaam vernieuwd door het civieltechnische bedrijf Griekspoor uit Nieuw-Vennep. Per brug is bekeken welke bestaande onderdelen konden worden hergebruikt. Het project draagt daarmee bij aan het duurzame karakter van de gemeente Haarlemmermeer. De werkzaamheden zijn afgelopen november gestart en de laatste brug is in de recente voorjaarsvakantie afgerond.

De volgende bruggen zijn vernieuwd:

  •     Nieuw-Vennep: Beurtschipper – Koperslager
  •     Nieuw-Vennep: Beurtschipper – Spinner
  •     Nieuw-Vennep: Beurtschipper – Turfsteker
  •     Hoofddorp: Voorkanaal – Louisahoeve
  •     Hoofddorp: Nieuwekerkertocht – Belle van Zuylenstraat
  •     Hoofddorp: Nieuwekerkertocht – Anna de Waalstraat
  •     Hoofddorp: Schoonenburgsing – IJweg
  •     Hoofddorp: Nieuwekerkertocht – Söderblomstraat
  •     Hoofddorp: Meermanstraat

Circulair en duurzaam
Alle onderdelen die opnieuw konden worden gebruikt, zijn op de bouwplaats van Griekspoor behandeld en afgewerkt voor hergebruik. Voor nieuwe onderdelen is gewerkt met FSC-hout, het keurmerk voor duurzaam bosbeheer van de internationale organisatie Forest Stewardship Council.

Rogier de Jeu, calculator/werkvoorbereider van dit project bij Griekspoor: “De liggers van de bruggen komen nu niet meer in aanraking met de grond. Er zijn nieuwe opleggingen geplaatst waar een kunststof kopschot tegenaan zit. Dit zorgt ervoor dat zij droog blijven en niet gaan rotten, wat de levensduur verlengt. Daarnaast is de beschoeiing vervangen door een zogenoemde KLP-beschoeiing, gemaakt van gerecyclede kunststof.”

Projectvervoer ook duurzaam
Griekspoor heeft voor deze werkzaamheden gewerkt in twee ploegen: een sloop- en bouwploeg en een afwerkploeg. De sloop- en bouwploeg werkte met een midi kraan die alles kon verwijderen en de zware materialen kon aanbrengen, te denken aan de beschoeiing, palen, balken en het brugdek. Er is zo efficiënt mogelijk omgegaan met het werkverkeer, wat negatieve invloed op de CO2 uitstoot zo beperkt mogelijk hield.

De afwerkploeg heeft gezorgd voor de complete afwerking van de bruggen, zodat deze weer beschikbaar zijn voor de fietsers en voetgangers. Dat betrof werkzaamheden die zonder de kraan konden worden uitgevoerd, zoals leuningwerk en straatwerk.