Fehmarnbelt-Tunnel
Still uit video FemernAS

Deze maand is het eerste tunneldeel van de Fehmarnbelt-verbinding tussen Duitsland en Denemarken onder water gekomen. De afzinktunnel van 18 kilometer wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld.

Het is een van de grootste infrastructuurprojecten ooit in Europa, met een budget van € 7,5 miljard: de Fehmarnbelt-tunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland. De bouw, die startte in 2021, zal ongeveer 8,5 jaar vergen.

Fehmarnbelt-Tunnel

In 2029 zijn we 79 tunneldelen verder. De verbinding verkort dan de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. Nu is dat nog een reis van een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland. De tunnel onder de Fehmarnbelt door betekent bovendien een aanzienlijke betere verbinding tussen Centraal-Europa en Zweden.

Fehmarnbelt-Tunnel

Drooglegging verwijderd

Het eerste tunneldeel is niet afgezonken, maar gebouwd op tijdelijk drooggelegd land. De tijdelijke dijk om die drooglegging is nu verwijderd, waardoor het tunneldeel nu in het water van de Fehmarnbelt ligt. De overige tunneldelen worden aan de Deense zijde van de verbinding gebouwd en vervolgens naar hun plek gevaren en afgezonken. De uitgebaggerde geul daarvoor heeft het slib geleverd voor een nieuwe polder van drie vierkante kilometer, van waaruit de tunnel straks de grond in gaat

Fehmarnbelt-Tunnel.

Nederlandse inbreng

Van het totale budget gaat € 3,4 miljard naar een joint venture die de productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen, de tunnel en de toeritten, tolgebouwen en bruggen bouwt. De joint venture wordt gevormd door de partijen VINCI Construction Grands Projets, Per Aarsleff, Koninklijke BAM Groep (met de drie werkmaatschappijen BAM Infra, BAM International en Wayss & Freytag Ingenieurbau), Solétanche-Bachy International, CFE en Max Bögl Stiftung & Co. De joint venture heeft Dredging International (DEME Group) aangesteld als onderaannemer voor de tunnelcontracten en COWI als consultant. De Nederlandse inbreng van BAM staat voor een kwart van dat joint venture-budget.

Ook bij de baggeren van de tunnelsleuf en de landaanwinning leveren Nederlandse bedrijven een flink aandeel. De uitvoering daarvan is in handen van Fehmarn Belt Contractors (FBC), een joint venture tussen Van Oord en koninklijke Boskalis. Hoogspecialistisch werk, want de walkanten van de vijf meter diepe geul moeten nagenoeg verticaal zijn. Bovendien zijn de toleranties uiterst gering; de diepte van de geul mag niet meer dan dertig centimeter afwijken.

Fehmarnbelt-Tunnel

Studiereis KVIB

Van 11 t/m 13 april heeft de Koninklijke Vereniging van InfraBeheerders (KVIB) met Jong KVIB-leden, kennispartners en enkele leden van de OTAR Redactie Advies Commissie een excursie gemaakt naar de bouwplaats van de Fehmarnbelt-Tunnel.

> Meer over de Fehmarnbelt-Tunnel