Go-Barry
Inzet Go-Barry bij werkzaamheden A2 | Foto Rijkswaterstaat - © Studio RetouchedFoto:

Rijkswaterstaat en infra-aannemers hebben een aantal nieuwe landelijke samenwerkingsafspraken gemaakt op het gebied van veilig werken langs de vluchtstrook.

Gevaarlijk rijgedrag en het negeren van rode kruizen zijn al langere tijd problemen waar Rijkswaterstaat actie op onderneemt. Een ongeval op de A58 was voor Rijkswaterstaat de concrete aanleiding om in november 2023 te starten met intensieve gesprekken met aannemers infraonderhoud om de veiligheid van wegwerkers op de vluchtstrook samen te verbeteren. De nieuwe afspraken zijn het resultaat van deze gesprekken.

Maatregelen

De concrete maatregelen zoals afgesproken met de brancheorganisaties en marktpartijen zijn:

  • Verminderen van werk waar dat kan: bijvoorbeeld door werkzaamheden als maaien van bermen en het vegen van de vluchtstrook te combineren.
  • Een duidelijker en uniformere koppeling van een vaste veiligheidsmaatregel aan bepaalde werkzaamheden: denk hierbij aan een tekstkar met aanhanger als ‘botsmiddel’ bij het maaien van bermen.
  • Doorontwikkelen technische innovaties: bijvoorbeeld bredere inzet van navigatiesystemen voor automatische routebegeleiding.

Intensivering samenwerking

Rijkswaterstaat en marktpartijen hebben afgesproken om de intensieve samenwerking rond dit thema voort te zetten. Dat doen zij onder leiding van een stuurgroep met een brede samenstelling uit markt en sector. Door middel van een activiteitentabel wordt de intensiteit van werk overzichtelijk gekoppeld aan de daarop passende kaders en richtlijnen in verkeersmaatregelen.

In pilots worden nieuwe maatregelen uitgetest om te komen tot verdere innovaties. Ook wordt ingezet op verscherpte controle en handhaving op mogelijke onveilige situaties. Waar nodig wordt werk stilgelegd als er onveilig gewerkt wordt. Naar toekomstige ernstige incidenten wordt gezamenlijk onderzoek gedaan. En partijen doen nadrukkelijk ook een oproep tot veilig rijgedrag aan weggebruikers.