files

In 2023 was het drukker op de Nederlandse snelwegen dan het jaar ervoor. Het aantal afgelegde kilometers op snelwegen steeg met 2,9 procent naar bijna 70 miljard kilometer. Ook stonden mensen in 2023 langer in de file dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit de Rapportage Rijkswegennet.

De belangrijkste file-oorzaken waren in 2023 spitsdrukte (77,8 procent) en ongevallen (11,4 procent). En 5,5 procent van de files werd veroorzaakt door oponthoud door het werken aan de weg. Voor wat betreft files die ontstaan als gevolg van werkzaamheden en gepland onderhoud, benadrukt Rijkswaterstaat dat het ruim onder onder de afgesproken norm van 10 procent blijft.

Kilometerminuten

De zwaarte van de files door onderhoud nam in 2023 toe. Die zwaarte wordt berekend door de lengte van files te vermenigvuldigen met de duur in minuten. Dit aantal kilometerminuten steeg van ruim 443.000 in 2022 naar ruim 834.000 in 2023. “Door de grote onderhoudsopgave waar we voor staan, verwachten we dat files door werkzaamheden de komende tijd zullen toenemen”, aldus Rijkswaterstaat.

De file top-10

De file top-10 is veranderd ten opzichte van 2022. Op nummer 1 staat voor het eerst de A16 Breda – Rotterdam tussen Terbregseplein en Prins Alexander. Verder waren er in 2023 drie nieuwkomers in de top-10: de A27 Gorinchem – Breda tussen industrieterrein Avelingen en Brug over de Merwede en Werkendam; de A27 Breda – Gorinchem tussen Werkendam en Brug over de Merwede en industrieterrein Avelingen; en de A10 knooppunt De Nieuwe Meer – knooppunt Amstel tussen Amsterdam-Oud Zuid en Amsterdam-Rivierenbuurt.

De rapportage Rijkswegennet is te vinden op de website van de Rijksoverheid.