Op 7 december is het zonnepark bovenop de Gaasperdammertunnel in werking gesteld. Ruim 5000 zonnepanelen leveren nu stroom aan woningen in Amsterdam Zuidoost. De zonnepanelen zijn geplaatst door SolarNRG, in opdracht van aannemerscombinatie IXAS. De tunnel is bovendien voorzien van licht asfalt, dat past in het streven van Rijkswaterstaat om het energiegebruik verder te verlagen.
“Het zonnepark is een duidelijk voorbeeld dat goede samenwerking leidt tot goede oplossingen’, zegt Joop van der Velden, technische manager A9 Gaasperdammerweg bij Rijkswaterstaat. “Met elkaar hebben we een duurzame oplossing gevonden, die ook nog eens mooi is ingepast in de omgeving.”
Ook ‘gewoon’ park op het dak
Naast zonnepanelen komt er ook een groot park op het dak van Gaasperdammertunnel. Dit park verbindt de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar. Deze wijken werden eerst gescheiden door de snelweg A9. Het ontwerp voor de inrichting van het park is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Amsterdam en betrokken bewoners. Het park moet eind 2021 klaar zijn.
Aan het zicht onttrokken
De 5246 panelen van het zonnepark leveren samen 2 GWh per jaar. Daarmee kunnen ruim 600 huishoudens tegelijkertijd van elektriciteit worden voorzien. Het zonnepark is direct aangesloten op het stroomnetwerk van de woonwijk die aan de noordkant van de tunnel ligt. Simon Jan Groenveld, projectleider zonnepark bij IXAS: “De zonnepanelen vullen het dak aan het uiteinde van de tunnel. Dit is een plek die geen deel uitmaakt van het park en aan het zicht is onttrokken. Een ideale plaats dus om ze te plaatsen.”
Licht asfalt spaart energie
De Gaasperdammertunnel, met 3 km de langste landtunnel van Nederland, maakt deel uit van de wegverbreding A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg). De tunnel heeft vijf tunnelbuizen met in totaal elf rijstroken, waaronder een wisselstrook, en heeft als enige Rijkstunnel in Nederland op- en afritten halverwege de tunnel. Vier tunnelbuizen zijn inmiddels open. De wisselstrook, voor in de spits, volgt in 2026, zodra ook de uitbreiding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is afgerond. In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel, waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden.
