Zoetermeerse Nelson Mandelabrug blijft langer uit functie

Dronebeeld uitrijden brugdeel op 29 december 2022
Het uitrijden van het brugdeel boven de A12 op 29 december j.l. | Foto: gemeente Zoetermeer

Het lukt niet om de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer op 15 januari 2023 weer veilig open te stellen voor voetgangers en fietsers. De werkzaamheden om de brug te ondersteunen duren langer dan verwacht. Omdat de brug de enige toegang vormt tot het NS-station Zoetermeer en de RandstandRailhalte Driemanspolder blijven die ook langer buiten de dienstregeling van respectievelijk NS en RandstadRail.

Begin december moest de brug dicht vanwege instortingsgevaar. De Nelson Mandelabrug overspant de snelweg A12 en treinsporen van ProRail RandstadRail. Het brugdeel over de snelweg is uitgenomen op 29 december. Het uitgenomen brugdeel weegt 800 ton; om het op te kunnen tillen met twee speciale voertuigen op (samen) 160 wielen moest de A12 met dekplaten worden verstevigd. Voor de hele operatie was de snelweg drie dagen dicht. Het brugdeel met overkapping is naast de A12 ‘geparkeerd’ en nog dezelfde dag vervangen door een noodbrug. Dat is een open brugdeel met wanden van 1.80 meter hoog. Deze noodbrug ligt wat hoger dan de bestaande brugdelen, dus om de brug goed te kunnen gebruiken komen er hellingbanen.

Volgens planning zou de noodbrug opengaan op 15 januari, maar dat is inmiddels onhaalbaar gebleken. De werkzaamheden om de brugdelen boven de Zuidweg en het treinspoor te versterken nemen meer tijd dan geraamd. De gemeente Zoetermeer koerst nog wel op openstelling in januari, maar een definitieve datum is nog niet vastgesteld.

Graphic met versterking van de brugdelen die behouden blijven
De versterking van de brugdelen boven de Zuidweg en het treinspoor

De betonnen brugdelen boven de Zuidweg en het treinspoor worden gestabiliseerd en versterkt. Daar was vervanging nog niet acuut geboden. De uitvoering van de versterkingsoperatie is in handen van Dura Vermeer, Hollandia, Sarens en DDM.