Voor PION begint morgen vandaag

De afgelopen 18 jaar heeft PION gewerkt aan een nieuwe positionering. Dat klinkt misschien raar, maar dat is het niet als je beseft dat het nieuwe gedachtegoed een optelsom is van alle stappen die in het verleden zijn gezet.

Managing Director/ Directeur-eigenaar Gerben Borger: “Het afgelopen jaar was op z`n zachtst gezegd vreemd. Ook voor ons was het een uitdagende tijd maar dat maakte het bij uitstek een periode van bezinning. Er borrelde al langer een nieuwe lijn in onze achterhoofden en daar konden we nu eindelijk ook woorden aan geven. Het resultaat is een scherpere visie op duurzame kabelbescherming inclusief nieuwe slogan: ‘Protecting Tomorrow Today. En natuurlijk uitleg van dit verhaal op een nieuwe website.”

Eén duidelijke pijler

Borger: “De aangescherpte visie van PION Kunststoffen heeft nog steeds één duidelijke pijler, namelijk het leveren van zo duurzaam mogelijke kunststof oplossingen voor kabelbescherming (wat we feitelijk al bijna 20 jaar doen). Maar voor wie we dit doen is duidelijker geworden. Er zijn namelijk meer dan genoeg partijen die kunststof kabelbescherming kunnen leveren. Maar er is maar één partij die ook de kennis in huis heeft om bij grotere en complexere projecten te adviseren hoe je dit al vanaf de startfase zo slim mogelijk aanvliegt. En dat zijn wij.”

Echt een verschil maken

“Zo hebben we de afgelopen jaren mee-ontwikkeld aan de Protegg hekwerken voor BAM en geadviseerd rondom de aanleg van het grootste Europese distributiecentrum voor winkelketen Zara in Lelystad en de Straat van de toekomst in Rotterdam. Doordat wij vanaf de ontwerpfase al mochten meedenken heeft de klant uiteindelijk een beter plan. Want zodra de vraag helder is betrekken wij direct ketenpartners die de beste expertise hebben voor deze situatie. Waardoor er oplossingen bedacht worden die precies pas zijn. En er een plan komt te liggen waarin bijvoorbeeld de vereisten aan de uiteindelijke materialen al duidelijk staan. Waardoor discussies, dubbel werk en meerkosten in een later stadium worden voorkomen.”

Van kunststof kozijn tot menskerend hekwerk

“BAM klopte bijvoorbeeld bij ons aan met de vraag om mee te denken in de ontwikkeling van een simpel en snel te installeren en te demonteren hekwerk voor werk langs het spoor. Samen hebben we Protegg ontwikkeld. Een modulair menskerend hekwerk dat bijna volledig gemaakt wordt van gerecyclede kunststof kozijnen. En aan het einde van de levensduur (die trouwens veel langer is dan het voorheen gebruikte houten hekwerk), kunnen de oude Protegg hekwerken weer gerecycled worden tot nieuwe.”

Straat van de toekomst

“Een van de grootste Nederlandse gemeentes vroeg ons om een grote trekput te ontwikkelen waarmee makkelijk onderhoud kon worden gepleegd aan zowel kabels als allerlei nutsvoorzieningen. De put zou geplaatst worden in een gebied met een hoge verkeersintensiteit (D400) en moest een bestraatbaar deksel hebben. We zijn met de opdrachtgever en onze ketenpartners om tafel gegaan en samen uitgekomen op een trekput met een deksel met een hydraulisch systeem. Zo is de deksel, ook na bestrating en intensief gebruik, makkelijk en veilig te openen.”

Beton in de klei

“Voor het grootste Europese distributiecentrum van Zara werden we gevraagd om mee te denken over een alternatief voor de zware betonnen trekputten die de Spaanse opdrachtgever in zijn plannen had opgenomen. Die werken namelijk niet goed in onze kleigrond. Samen met de leverancier van onze CrossCube-trekputten hebben we bijna 100 kunststof putten gerealiseerd, sommige wel 2,5 x 1,5 x 2 m groot. En voorzien van een deksel die belasting door intensief laad- en losverkeer kan verdragen. Ook een project waar we met de gecombineerde kennis van ons eigen team en van onze ketenpartners een succes van hebben kunnen maken.”

Brug naar de toekomst

“Een kabelgoot voor een lightrailproject in Nieuwegein vervangen klinkt niet ingewikkeld. Maar als die kabelgoot aan een brug hangt boven een kanaal, dat kanaal enorm druk bevaren wordt, het binnen een dag geregeld moet zijn en je geen gebruik mag maken van open vuur en dus niet kunt lassen, is het toch ineens een mooie uitdaging. Eén waarbij wij mochten helpen. De kabelgoot zelf was niet het probleem. Die voldeed wel aan de eisen om 50 jaar mee te gaan in weer en wind. Maar hoe bevestig je hem eenvoudig en robuust als je niet mag lassen? Samen met onze leveranciers hebben we daarom voor dit project speciale knelbevestigingen ontwikkeld, waardoor het bewezen muurvast zit en het overige verkeer geen last had van de werkzaamheden.”

Echt een impact maken

“Voor ons is in zo`n vroeg stadium gevraagd worden ook veel leuker. Want dan kunnen we echt een verschil maken. Door onze hulp is bij deze grote projecten namelijk bewust voor veel duurzamere materialen gekozen. En zijn die eisen ook vastgelegd in de plannen. Hierdoor hebben we samen met onze opdrachtgevers een grote positieve impact op de belasting van ons milieu gemaakt. Want daar draait het uiteindelijk om; samen morgen beschermen door vandaag slimme keuzes te maken.”

Meer bewustwording

Ana Maria Santos (Accountmanager): “De markt vraagt er gelukkig steeds meer om. (Lokale) Overheden en publieke organisaties contacten ons steeds vaker om hen te helpen een duurzaam plan neer te leggen voor hun weg- of waterbouwproject, hun railproject of energienetwerk. Ze spreken steeds duidelijker de behoefte aan verduurzamen uit en vragen daarbij om advies hoe dit zo slim mogelijk te doen. En dan niet alleen op het gebied van concrete producten, maar ook door te ondersteunen in het aanleveren van specificaties, bijvoorbeeld door BIM-tekeningen en -modellen. Dat bewustzijn vinden wij een fantastische ontwikkeling en we helpen dan ook graag om dat uit te breiden. Er kan namelijk veel meer dan je denkt. En het is veel minder ingewikkeld of afwijkend dan je denkt. We willen dat opdrachtgevende partijen op zijn minst weten dat ze kunnen kiezen voor duurzame alternatieven. Want dan gaan ze er vanzelf om vragen bij de uitvoerders van hun plan.”

Beloftes voor onze klanten

Marc Kamlag (Manager Binnendienst): “Naast een scherpere visie op wat we doen en waarvoor we dat doen, hebben we uiteraard ook goed nagedacht over wat onze klanten van ons mogen verwachten. Onze beloftes en betrouwbaarheid als het ware. We streven duurzaamheid na in de breedste zin van het woord. Dus niet alleen voor wat betreft onze producten, maar minstens net zo belangrijk vinden wij een duurzame relatie met onze klanten en leveranciers. Des te beter je elkaar kent, des te beter je elkaar kunt helpen en adviseren. Het is net een teamsport, hoe langer je met elkaar samenspeelt, hoe beter je op elkaar ingespeeld raakt. Soms heb je dan aan een half woord al voldoende. Voor minder dan dat ‘halve woord’ gaan we niet. En natuurlijk zijn en blijven we enthousiast. Niet alleen over onze producten en onze relaties, maar zeker ook over de achterliggende missie; Protecting Tomorrow Today. En die uitdaging gaan we graag samen met onze partners aan, want samen maken we de grootste impact.”

Lees meer infra nieuws hier.