VolkerWind legt tijdelijke weg aan met composiet rijplaten

In de groningse klei van windpark Geefsweer zijn twee tijdelijke wegen en twee werkplateaus gelegd met grootformaat composiet rijplaten. KWS had namens VolkerWind deze primeur voor Nederland. “We konden de platen rechtstreeks op de net geëgde klei neerleggen en achteraf ook zo weer weghalen, zonder aantasting van de ondergrond”, zegt projectleider Simon Hoekstra.

De wegen van 90 en 170 meter lang waren nodig voor het uitvoeren van twee heiproeven. “Het heibedrijf was van tevoren kritisch: ze betwijfelden of composiet rijplaten bestand zouden zijn tegen de grote krachten van een heistelling”, vertelt Hoekstra. “Maar toen ze de tijdelijke weg eenmaal zagen veranderde hun mening al. Het lossen van de heistelling van pakweg 100 ton vanaf de dieplader was ook geen enkel probleem. De machinist van de heistelling vroeg of hij de platen even mocht uitproberen door extra te zwenken en te draaien. Ook dat ging prima. De platen bleven gewoon liggen. Stalen rijplaten zouden allang verschoven en verbogen zijn.”

Nieuw in Nederland
De composiet rijplaten van Ferex zijn nieuw in Nederland en België. Het zijn grootformaat platen (3,96 x 2,13 m = 8,44 m2 werkend oppervlak) met een laag eigen gewicht. De platen worden met een overlap onderling gekoppeld, zodat ze niet gaan schuiven en er geen zand of modder tussen de platen omhoog komt. “De platen werden ook niet glad, terwijl we ze in de regen gelegd hebben.”

Zonder grondwerkzaamheden
Door het lage eigen gewicht en het grote formaat, kunnen de rijplaten zwaar belast worden zonder dat er grondwerkzaamheden nodig zijn. “Dat is voor tijdelijke wegen en werkplateaus heel interessant. Je hebt geen zandcunet nodig of puinverharding. Dat scheelt kosten, maar er blijft dus ook geen zand of puin achter in de ondergrond. Vooral boeren zijn daar vaak heel kritisch op. Bij het aanbrengen van een onderbaan – zandcunet of puinverharding – is ook herstel van de ondergrond nodig. Het kan zo maar een tot twee jaar duren voordat het bodemleven in de grond cultuurtechnisch volledig hersteld is. Nu hoefden we de grond alleen maar een beetje los te woelen.”

Kostenvergelijking
Voordat VolkerWind de nieuwe rijplaten toepaste, maakte Hoekstra een kostenvergelijking tussen Ferex en traditionele stalen rijplaten. Die viel duidelijk uit in het voordeel van Ferex, uiteraard mede doordat er vooraf en achteraf geen grondwerkzaamheden en bouwstoffen nodig zijn. “De eerste winst – zeker voor een groter project – zit in het transport. Door de gunstige verhouding van gewicht en oppervlak gaan er veel platen op een vrachtwagen. Dat betekent minder transportbewegingen, minder overlast en minder belasting voor het milieu. Vervolgens gaat het leggen – en verwijderen – van de Ferex-platen verbazingwekkend snel.”

Toepassingen
Hoekstra is er zeker van dat deze pilot voor VolkerWind een vervolg gaat krijgen. Het is volgens hem een ideale oplossing voor de tijdelijke voorzieningen die nodig zijn voor de ‘lay-down-area’ tijdens het opbouwen van een windturbine. “Dit werk was in de slappe Groningse klei. Als het hier lukt, lukt het overal.” Hij merkt ook enthousiasme bij andere partijen.
De composiet rijplaten hebben zich onder meer in Amerika en Engeland al decennialang bewezen en worden nu voor Nederland en België geleverd door Ferex uit Enter. De rijplaten zijn breed toepasbaar in onder meer de bouwsector, gww, infra en grondboortechniek, maar ook in bijvoorbeeld de evenementensector.