VITAL klaart grote zomeroperatie aan Amstelveenlijn

Zonnestein op 9 augustus. 2,5 week later reden hier weer trams

De mega zomeroperatie op de Amstelveenlijn is geslaagd. Nieuwe haltes, spoor, bovenleiding en verdiepte bakken op twee plekken. VolkerWessels-combinatie VITAL (met KWS, VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort) slaagde erin om dit allemaal te realiseren deze zomer. De vernieuwing vindt plaats in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de gemeente Amsterdam begeleidt de uitvoering. 

De Amstelveenlijn, de voormalige sneltram 51 tussen Amsterdam en Amstelveen, is vernieuwd. De lijn was, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams waren verouderd, vaak overvol, reden niet vaak genoeg en waren gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal.

Ambitieus
De aanleg van de ongelijkvloerse kruispunten en de daadwerkelijke ombouw van de Amstelveenlijn duren tot eind 2020. In de afgelopen zomerperiode is een belangrijk deel van het project volgens een ambitieuze planning gerealiseerd:

  • van 14 juli t/m 25 augustus is er zes weken lang, 7 dagen per week, 16 uur per dag van 7 tot 23 uur aan één stuk doorgewerkt, plus een aantal nachten
  • Er zijn twee ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein aangelegd
  • Er zijn vijf haltes gesloopt en opnieuw gebouwd
  • Vijf nieuwe liften zijn in hun geheel geplaatst
  • De spoorinfrastructuur van Buitenveldert t/m Stadshart is vernieuwd
  • Uit de bouwkuipen Kronenburg en Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd
  • Er is 8.000 m³ aan beton gestort per ongelijkvloerse kruising, dat zijn meer dan 53.000 badkuipen vol
  • Per kruising is er 1.600 ton stalen wapening gevlochten
  • Meer dan 1.000 medewerkers, met 29 verschillende nationaliteiten van meer dan 100 verschillende gecontracteerde onderaannemers waren aan de slag