Trailer Loading Safety System is veiliger en eenvoudiger dan andere valbeveiligingssystemen

Foto gemaakt in opdracht van Spanbeton.

Consolis Spanbeton beveiligt trailers tegen valongelukken

Consolis Spanbeton rust al zijn transporttrailers uit met het Trailer Loading Safety System (TLS System). Het TLS System is een frame waarin aan beide zijden uitschuifbare loopbordessen met leuningen zijn verwerkt. Dit veiligheidssysteem voorkomt dat riggers (hijsbegeleiders) bij het laden en lossen van de trailer kunnen vallen. Spanbeton wil met het TLS System het groeiend aantal ongevallen in de bouw helpen verminderen. In 2016 waren er 470 ernstige ongelukken, waarbij zestien doden vielen. Bij meer dan de helft van de ongevallen is de oorzaak het vallen van (gelijke) hoogte, blijkt uit een analyse van Inspectie SWZ. ‘Riggers moeten tijdens het hijsen regelmatig opzij stappen om de heen en weer bewegende last te ontwijken. Omdat de loopruimte beperkt is, lopen zij het risico op een misstap of een val van de vrachtauto, zo’n 1.20 tot 1.60 meter naar beneden’, aldus Bas Struijk, hoofd montage van Spanbeton en bedenker van het TLS System. ‘De bordessen met rugleuningen voorkomen dat. Tijdens het lossen worden ze uitgeschoven, na het lossen worden bordessen weer in het frame geschoven.’

Struijk is bedenker van het TLS System. ‘Bij interne inspecties kwam het risico op vallen van riggers bij het laden en lossen naar voren. Daarop ben ik samen met onze transporteur Van der Meijden uit Koudekerk aan den Rijn en machinebouwer Roest & Moree uit Bergambacht gaan nadenken over een oplossing. Deze moest veiliger en eenvoudiger zijn dan bestaande veiligheidssystemen voor laden en lossen, zoals vallijnen en mobiele steigers. ‘Bij vallijnen dragen riggers zware gordels die hen beperken in de bewegingsvrijheid. Bovendien kunnen zij in sommige situaties toch vallen. Het op‐ en afbouwen van mobiele steigers is bewerkelijk en er is niet altijd ruimte voor. Met het TLS System hoeven alleen de bordessen te worden uitgeschoven en vastgezet. Eenvoudig en faalveilig; je kunt het bijna niet fout doen.’ Van der Meijden heeft al zijn vrachtauto’s die voor Spanbeton rijden met het TLS System uitgerust. De frames zijn geproduceerd door Roest & Moree.

Spanbeton past TLS System toe bij projecten voor Boskalis en Koninklijke VolkerWessels onderneming Van Hattum en Blankevoort. ‘Wij juichen dit soort veiligheidsinnovaties toe’, legt veiligheidsmanager Daan Thijssen van Van Hattum en Blankevoort uit. ‘In de eerste plaats voorkomt het TLS System mogelijk menselijk leed, maar ook procesverstoring. Daarnaast kan het veiligheidssysteem ons ook een economisch voordeel opleveren: opdrachtgevers die de Veiligheidsladder bij het aanbesteden als selectie‐instrument toepassen, kunnen de toepassing belonen met een hogere score.’ Van Hattum en Blankevoort promoot het systeem binnen de eigen organisatie. Thijssen: ‘We stimuleren onze projectleiders om gebruik van het TLS System mee te laten wegen in de selectie van leveranciers.’

Met een lengte van 3,95 meter en breedte van 2,50 meter, zijn de TLS‐frames geschikt voor elk type trailer. Struijk: ‘Op korte trailers van 12 meter passen er drie achter elkaar. Op een verlengde trailer van 30 meter wordt een frame voor geplaatst en één achter.’ Met een viertal doken (ankerstaven) worden de frames geborgd. De uitschuifbare bordessen worden door middel van rongen vastgezet. De frames hebben een eigen gewicht van 650 kilogram. Het TLS System is gepatenteerd en voorzien van CE‐markering.

Spanbeton is al ruim 65 jaar specialist in prefab oplossingen voor civiele vraagstukken. Met haar eigen ingenieursbureau en montageploeg ontzorgt Spanbeton haar opdrachtgevers bij het bedenken en uitvoeren van innovatieve, veilige en economische maatwerkoplossingen. Een vroegtijdige en duurzame samenwerking vormen hiervoor de basis. Spanbeton en zustermaatschappij VBI vormen samen Consolis Nederland, dat onderdeel is van het Europese Consolis.