Storten van de onderwaterbetonvloeren Rottemerentunnel - artists impression van de tunnel.
Beeld: Rijkswaterstaat/ De Groene Boog

Tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij de luchthaven Rotterdam/Den Haag legt aannemerscombinatie De Groene Boog de snelweg A16 Rotterdam aan. Deze nieuwe verbinding verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in noord-oost Rotterdam, Lansingerland en de regio daaromheen. In de komende tijd zijn de bouwers bezig met het storten van de onderwaterbetonvloeren in de Rottemerentunnel in deze snelweg.

De Rottemerentunnel komt bij het Lage Bergse Bos. De halfverdiepte aanleg ervan zorgt voor een mooie inpassing van de A16 Rotterdam in de omgeving. De Groene Boog werkt sinds een half jaar aan de tunnel. Recentelijk is gestart met de stort van de betonvloer voor de tunnel. Bijzonder daaraan is dat het onder water gebeurt. Betonmixers rijden af en aan vanuit de betoncentrale. Duikers controleren onder water of alles goed verloopt.

Tunnelbouw in vijf stappen

De aanleg van de Rottemerentunnel is een strak gepland traject van vijf stappen.
(Tekst loopt door onder de afbeelding)

Infographic: Rijkswaterstaat/De Groene Boog

Eerst gaan de stalen damwanden de grond in om bouwkuip te maken. Vervolgens vindt het boren van de 7.700 funderingspalen plaats. Die zorgen er straks voor dat de tunnel straks stevig op zijn plek blijft liggen.

Stap 2 is de ontgraving van de bouwkuip. Toevoeging van water voorkomt dat de bodem van de bouwkuip openbarst door de druk van het grondwater. Duikers zorgen ervoor dat de grond rondom de paalkoppen goed wordt weggegraven.

Stort onderwaterbeton

Ook bij het storten van een gewapende onderwaterbetonvloer (stap 3) zijn duikers aan het werk om te controleren of het werk goed verloopt. Het beton storten gaat per bouwkuip dag en nacht door. Dat is noodzakelijk; je kunt bij het storten van de vloer tussentijds niet stoppen. Wanneer de vloer is gestort en uitgehard, wordt het water weggepompt en is de waterdichte bouwkuip klaar. Voordeel van deze werkwijze is dat er tijdens het werk geen grondwater onttrokken hoeft te worden.

In de vierde fase werken de bouwers in de droge kuip verder aan de buitenwanden en het dak. Tussen de twee tunnelbuizen is ruimte gereserveerd voor de technische installaties voor verlichting, camera’s en matrixborden en de bijbehorende kabels.

130.000 kuub beton

In totaal zijn de bouwers in de komende periode bezig met het storten van onderwaterbetonvloeren in 33 bouwkuipen van verschillende afmetingen. In de eerste bouwkuip is maar liefst 4.000 kuub beton aangebracht; dat zijn 350 betonmixers vol. In totaal gaat het om zo’n 130.000 kuub beton. Goed voor 52 olympische zwembaden vol.

Inpassing in het landschap

De halfverdiepte Rottemerentunnel heeft een lengte van 2.235 m. Als de tunnelconstructie gereed  is, krijgen het dak en taluds een groene inrichting met bomen, struiken en recreatieweides. Dat is de vijfde stap, waarin ook de damwanden worden verwijderd. De Rottemerentunnel vormt dan weer één geheel met het Lage Bergse Bos.

 

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.

Lees meer infra nieuws of bekijk onze andere platformen voor industrie nieuws of water nieuws uit de watersector.