Start spoorwerk voor sneltrein Groningen-Winschoten

Foto: ProRail

Vanaf december 2020 rijden er in de spits naast stoptreinen ook sneltreinen tussen Groningen en Winschoten. Met de extra treinen kunnen reizigers frequenter en sneller reizen, en zijn er meer zitplaatsen. Zo ontstaat er een nog betere verbinding tussen regio en stad. ProRail past hiervoor de sporen en stations aan, en verbetert tevens de veiligheid van overwegen op het traject. De werkzaamheden zijn gestart bij station Zuidbroek.

Snellere en betere verbinding regio en stad
Reizigers in de vijf extra treinen in de ochtendspits en in de acht treinen in de middagspits reizen tussen Groningen en Winschoten negen minuten sneller. De extra treinen stoppen op de stations Groningen Europapark en Scheemda. “Met deze investering zorgen we ervoor dat we regio en stad nog beter met elkaar verbinden. Zo maken we wonen in de regio en werken in de stad aantrekkelijker”, aldus Anton van Duuren, projectleider provincie Groningen.

Werkzaamheden
Om de extra treinen te kunnen laten rijden zijn aanpassingen nodig aan sporen en stations. Projectmanager Martin Eikelboom (ProRail): “ProRail werkt aan meer ruimte voor treinen en reizigers op de stations Zuidbroek en Scheemda. En we veranderen seinen tussen Zuidbroek en Hoogezand-Sappemeer zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Met nieuwe wissels en aanpassingen aan spoorbeveiliging op diverse plekken kunnen treinen straks sneller rijden. Het werk vindt in een relatief korte periode van enkele maanden plaats en levert een groot resultaat op.”

Samenwerking
ProRail, provincie Groningen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken samen in dit project, dat onderdeel uitmaakt van Spoorplan Noord-Nederland. De Europese Unie financiert mee, aangezien de aanpassingen aan het spoor ook noodzakelijk zijn voor de toekomstige snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen; de Wunderline.