Elk nadeel heeft zijn voordeel: nu er vanwege de coronamaatregelen veel minder treinen rijden, heeft ProRail alle tijd en ruimte voor herstelwerkzaamheden in de Rotterdamse Willemsspoortunnel (foto: ProRail).

Al ruim een week zijn spoorwerkers aan het werk in de Willemsspoortunnel, waar spoedherstel plaatsvindt aan enkele sporen. De Willemsspoortunnel ligt in Rotterdam, op de bodem van de Maas. Als alles goed gaat, is het herstelwerk op zaterdag 30 mei afgerond. Drie dagen later hervat de NS weer de normale dienstregeling.

ProRail vervangt vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest doen ProRail en aannemer VolkerRail van maandag 18 tot en met zaterdag 30 mei. De coronamaatregelen hebben hier een positief effect: de werkzaamheden leveren geen hinder op voor reizigers en ProRail kan nu zelfs ‘vooruitwerken’. Naast het leggen van de nieuwe spoorstaven moeten ook nog 20.000 bouten worden losgedraaid, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Dat is volgens ProRail enorm veel werk, maar het bedrijf verwacht op tijd klaar te zijn. Vanaf 2 juni gaan de treinen grotendeels weer rijden volgens de reguliere dienstregeling van voor de coronacrisis.

Rustiger op het spoor
Sinds de overheid maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz pasten daarom hun dienstregelingen aan. Daardoor rijden er tot 1 juni een stuk minder treinen. Het is sindsdien een stuk rustiger op het spoor. Hierdoor hoeven over sommige stukken spoor helemaal geen treinen te rijden. Dat is bijvoorbeeld het geval in een deel van de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Door deze tunnel rijden normaal gesproken continu treinen. Spoorwerk levert dan veel hinder op.

Later nog terug voor onderhoud
Inspecteurs van ProRail constateerden eerder dit jaar dat de sporen in de spoortunnel met spoed onderhoud nodig hadden. Een deel van dat werk is in februari uitgevoerd. De rest zou dit najaar volgen. Dat werk doet het bedrijf dus voor een groot deel nu, voordat alle treinen weer gaan rijden. “Dit najaar komen we nog wel terug in de Willemsspoortunnel voor onderhoud”, laat ProRail weten. “Dat onderhoud kunnen we door al het werk dat we nu gaan uitvoeren, doen op een moment dat er vanwege werkzaamheden elders toch al geen treinen rijden in de Willemsspoortunnel. In 2023 vervangen we de dwarsliggers in de tunnel.”