Siemens Mobility rust dubbeldekstreinen NS uit met ETCS technologie

  • Siemens Mobility gaat 176 dubbeldekstreinen van de NS uitrusten met de nieuwste ETCS on board technologie
  • Siemens Mobility verzorgt gedurende 7 jaar het onderhoud aan het ETCS systeem

Siemens Mobility gaat in opdracht van de NS 176 dubbeldekstreinen uitrusten met nieuwe ETCS Level 2-technologie (European Train Control System). Deze upgrade maakt de vloot efficiënter voor de rest van haar levenscyclus. Tegelijkertijd zal de vloot voldoen aan de nieuwste Europese standaarden voor veilig spoorvervoer. Siemens Mobility gaat de ETCS on board units leveren, helpen bij de installatie en de technologie gedurende zeven jaar onderhouden. De aangepaste voertuigen worden uitgeleverd in de periode 2023-2027.

Moderniseringsdoelen

“Spooroperators in heel Europa zijn op zoek naar nieuwe oplossingen om de capaciteit te verhogen en het energieverbruik en de infrastructurele kosten te verlagen. Onze geavanceerde ETCS onboard technologie zal NS helpen haar modernisatie- en prestatiedoelen te behalen”, zegt Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility. “Dit project is een belangrijke stap in de transformatie van de ruim 20 verschillende nationale systemen voor treinbeveiliging die in Europa worden ingezet. We gaan toe naar een geharmoniseerd en interoperabel systeem voor veilig grensoverschrijdend spoorvervoer.”
Het gaat om de eerste grote ETCS-upgrade van de bestaande vloot in Nederland. De investering is een onderdeel van het Nederlandse ERTMS programma om de infrastructuur en de bestaande vloot te voorzien van de nieuwste treinbeveiligingstechnologie. NS en Siemens Mobility beschouwen het project als de opstap naar samenwerking binnen een partnership op de lange termijn.

ETCS

Op die manier kan het huidige beveiligingssysteem vlot worden vervangen door ETCS. Het nieuwe systeem vereenvoudigt ook toekomstige upgrades naar de volgende ETCS-versie die voldoet aan de TSI-standaarden (Technical Specifications for Interoperability).

Met de keuze voor ETCS heeft Europa de weg geëffend naar toekomstbestendig grensoverschrijdend spoorvervoer. De politiek, railinfra-beheerders, vervoerders en toonaangevende technologiebedrijven zoals Siemens werken samen aan de aanleg van een ETCS-spoornetwerk binnen en buiten Europa. Parallel hieraan gaan veel vervoerders hun treinen moderniseren en een ETCS on board unit laten inbouwen. Als een van de pioniers op het vlak van ECTS heeft Siemens Mobility al retrofit projecten uitgevoerd in verschillen de landen, waaronder Zwitserland, Groot-Brittannië, Spanje en België.