Terbregseplein
Het Terbregseplein, met rechts de (blauwe) ‘lanceerneus’ (foto: Topview/Rijkswaterstaat).

Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Milieu heeft samen met de projectmedewerkers van de A16 Rotterdam de stalen ‘lanceerneus’ gedoopt. Dit stalen frame schuift stukje voor stukje, van pijler naar pijler, 800 m wegdek door de lucht naar de overkant van het knooppunt Terbregseplein om de verbinding te maken met de bestaande snelweg A16.

De fly-over verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Demissionair minister Barbara Visser: “Het verbinden van de A16 met de A13 verlicht de filedruk en verbetert de bereikbaarheid van de regio. Dat is goed nieuws voor weggebruikers. De weg wordt bovendien op een duurzame manier gebouwd, terwijl het verkeer gewoon kan doorrijden.”
Tekst loopt door onder de foto

Terbregseplein
Demissionair minister Barbara Visser doopte de ‘lanceerneus’ op maandag 8 november (foto: Rijkswaterstaat)

Drie knelpunten opgelost

De A16 Rotterdam moet een bijdrage leveren aan het oplossen van drie knelpunten uit de filetop-10, namelijk de A20 Hoek van Holland–Gouda (tussen Rotterdam Crooswijk en Terbregseplein) en de andere kant op tussen Rotterdam Crooswijk en Rotterdam Noord, en de A4 Den Haag–Rotterdam (tussen Ketheltunnel en Kethelplein). Ook het drukke traject A13 Rijswijk–Rotterdam (tussen Overschie en Kleinpolderplein) wordt ontlast.

Primeur: schuiven over bestaande weg

Het is niet de eerste keer dat in Nederland het schuiven van wegdekken wordt toegepast, maar er is wel sprake van een primeur. Voor het eerst wordt namelijk een wegdek geschoven over een bestaand wegennet. Voordeel van de methode is volgens Rijkswaterstaat dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. De neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. Een bijkomend voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om de fly-over te kunnen bouwen.

Tweeënhalve meter per uur

De wegdekken schuiven met een snelheid van ongeveer 2,5 m per uur over de weg heen. Eind 2023 moet het schuiven klaar zijn. Halverwege is een aantal maanden nodig om de voorbouwlocatie gereed te maken voor de lancering van de andere rijrichting. Daarna wordt de fly-over afgebouwd door het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de vangrails.
Tekst loopt door onder de foto

Terbregseplein
De ‘lanceerneus’ (foto: Sjaak Boot/Rijkswaterstaat)

Fabriek op locatie

Aan de noordkant van het Terbregseplein ligt de ‘voorbouwlocatie’. Hier worden steeds betonnen brugdekdelen van circa 30 m lang en 2150 ton zwaar gemaakt. Eerst wordt het staal van het dek gevlochten, vervolgens wordt in de bekistingszone het beton gestort en ten slotte vindt de afwerking plaats. Nadat een wegdek is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden. De brugdekdelen worden tot slot een voor een in een treintje aan de lanceerneus vastgemaakt.

De Groene Boog

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. Bij de lanceeroperatie van de fly-over zijn Freyssinet, Doka, Diepstraten en Dyckerhoff als partners betrokken.