onderhoudswerk wegen
Brancheorganisaties Techniek Nederland en Bouwend Nederland pleiten ervoor om onderhoudswerk naar voren te halen om de infrasector aan het werk te houden. De directeur-generaal van Rijkswaterstaat staat daar positief tegenover (foto: Rijkswaterstaat / Fred Ernst).

Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, vindt het aantrekkelijk om onderhoudswerk aan de infrastructuur naar voren te halen in de tijd, om daarmee de infrasector wat lucht te geven. Dat zegt zij in een interview met Cobouw. Blom maakt zich ernstige zorgen om de gevolgen van de stikstofcrisis voor de sector.

Het idee van het naar voren halen van onderhoudswerk komt van Techniek Nederland en Bouwend Nederland. De directeur-generaal van Rijkswaterstaat ziet dit wel zitten, maar zegt er direct bij dat dit geen oplossing is voor de stikstofproblematiek. Het is volgens haar enkel ‘een manier om de opdrachtenstroom voor infrabedrijven op korte termijn op gang te houden’.

Verdubbeling budget nodig
Blom stelt in het interview dat er voor de onderhoudsmarkt de komende jaren zeker 1 tot 1,4 miljard euro per jaar extra nodig om al het onderhoud te kunnen plegen dat op de planning staat. Dat betekent een verdubbeling van het huidige budget en dat geld kan niet zomaar worden vrijgemaakt uit projecten die nu stil liggen vanwege stikstof. “Het geld dat gereserveerd is voor aanlegprojecten kun je niet opeens ergens anders voor inzetten. Dit is niet vrij besteedbaar. Dus is het nodig dat het kabinet hier geld voor beschikbaar maakt”, aldus Blom in Cobouw.

Coronacrisis
Het naar voren halen van onderhoudswerk om de infrasector aan het werk te houden, is niet nieuw. Vorig jaar werd al een soortgelijke oplossing ingezet om de gevolgen van de coronacrisis in de sector te verzachten. Veel bouw- en infrabedrijven zagen werkzaamheden stilvallen door de coronamaatregelen. Minister Van Nieuwenhuizen heeft toen extra geld bijgelegd en volgens Blom was dat een zeer succesvolle aanpak: “Wij hebben daardoor een omzet behaald op beheer en onderhoud van 1,7 miljard. Nog nooit hebben we zo’n hoge omzet gedraaid op dit onderdeel, en dat in het coronajaar.”