Postzegel overbrugt afstand

Stalen constructies draaibrug, spoorbrug en ophaalbrug op de postzegel

Bruggen zijn een belangrijke schakel in de Nederlandse infrastructuur; ze bevorderen het transport van mensen en goederen. Op 26 maart 2018 brengt PostNL twee nieuwe zegels uit met daarop de afbeelding van de draaibrug in Dedemsvaart en de ophaalbrug in Edam; twee stalen constructies. Op de eerstedagenvelop die de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren ontwierp, maakt de stalen spoorbrug over de Oude Maas de serie stalen bruggen compleet. Bruggen en gebouwen zijn een geliefd onderwerp voor themaverzamelaars. De postzegels en bijbehorende eerstedagenvelop verschijnen beiden op 26 maart 2018.

Anouk Klinker, ontwerpster bij Digidee concept creatie emotie: “Door heel Nederland staan vele historische bruggen, waar we waarschijnlijk niet eens weet van hebben. Iedere brug heeft een eigen verhaal. De zegels lichten twee bruggen uit door het gebruik van kleur en contrast. Door het kleurverloop in de zegels komen de bruggen mooi tot hun recht. Dit gevoel heb ik geprobeerd terug te laten komen in het ondersteunende beeld. Ik heb gekozen om de spoorbrug over de oude Maas te laten zien, omdat deze brug de eerste viersporige hefbrug is in Nederland. De brug is, net als de bruggen op de zegels, geplaatst in het zwart-wit. De lucht heb ik blauw gelaten, omdat de brug al een krachtig beeld is en het niet te veel moet afleiden van de zegels. Tevens heb ik gekozen om het kader van de foto recht te laten, zodat de brug alle ruimte heeft om zijn kracht uit te stralen. Deze envelop laat ons mooie bouwwerken zien die Nederland rijk is.

Infrastructuur
De eerste bruggen in Nederland waren eenvoudige houten stammen of planken die een kleine beek overspanden. Steen werd in eerste instantie alleen gebruikt om het hout te ondersteunen. Met de Industriële revolutie verscheen in 1779 in Engeland de eerste gietijzeren brug. Pas na de uitvinding van staal werd het mogelijk echt grote overspanningen te maken. Ophaal- en draaibruggen maakten het mogelijk om de infrastructuur van zowel water-, spoor- en wegtransport optimaal op elkaar aan te laten sluiten en te laten functioneren.

Over de eerstedagenvelop
In de postzegelhandel waren vroeger de enveloppen zonder zegels los te koop. Verzamelaars frankeerden ze en stuurden ze (in een omslag) naar de PTT, om ze daar op de dag van uitgifte af te laten stempelen. Na 1960 gingen steeds meer verzamelaars de enveloppen ‘blanco’ (zonder adres) verzamelen. Oudere eerstedagenveloppen zonder adres zijn schaars. Eerstedagenveloppen zijn een geliefd verzamelobject voor themaverzamelaars en zijn ook los verkrijgbaar.