OV-geschiedenis in postzegels en eerstedagsenveloppen

Op 20 september 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. 180 jaar later brengen PostNL en de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren (NVPH) een ode aan het Nederlandse openbaar vervoer. PostNL liet zes postzegels voor de Nederlandse en zes postzegels voor internationale post ontwerpen; de NVPH ontwierp twee eerstedagenveloppen waarop de zes postzegels met de vier openbaarvervoersmiddelen van Nederland. Zowel de postzegels als de eerstedagenveloppen zijn vanaf 19 augustus 2019 verkrijgbaar.

Ontwerp
Ontwerper Ingmar Birza van Birza Design: “Het ontwerp voor de uitgifte over openbaar vervoer in Nederland laat een foto van een Sprinter-treinstel zien in een beeldkader met de contouren van een zogenaamde ‘Koploper’. De trein rijdt door typisch Nederlands landschap, met bollenvelden en schapen. Bij de afbeelding van de trein is het stempel gebaseerd op de lichten en het andreaskruis van een spoorwegovergang.”

Geschiedenis van het OV
Voor de komst van de spoorwegen en de autobussen ging het reizigersvervoer per (post)koets of omnibus – een door paarden voortgetrokken rijtuig – en per trekschuit. Op 20 september 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. Rond 1860 ging de staat zich bezighouden met het aanleggen van spoorlijnen buiten het westen van Nederland en met het bouwen van spoorbruggen over de grote rivieren. Naast spoorlijnen werden voor vervoer tussen minder grote plaatsen tramlijnen aangelegd. In de jaren twintig gingen ook de eerste autobussen rijden, deels als vervanging van bestaande tramverbindingen; de bus was sneller en wendbaarder dan een tram.