ProRail plaatste nieuwe seinen op de A2 corridor in Meteren. Als de ervaringen positief zijn, zullen alle Nederlandse seinen die aan vervanging toe zijn worden verruild voor de nieuwe-generatieseinen (foto: ProRail).

Langs het Nederlandse spoor staan en hangen ruim 10.000 seinen. Mits de laatste proeven positief verlopen, worden ze op termijn allemaal vervangen door het ‘nieuwe-generatiesein’. De eerste zes installeerde ProRail naast en boven de sporen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

Het is niet zo dat de ontwikkeling van de Nederlandse seinen de afgelopen zeventig jaar heeft stilgestaan: de gloeilampen werden vervangen door ledlampen en de onderliggende techniek werd gemoderniseerd. Maar in het oog springende vernieuwingen zijn nooit doorgevoerd. Nu wel. ProRail werkt sinds 2018 aan de ontwikkeling van deze nieuwe generatie seinen, in nauw overleg met diverse stakeholders, zoals de vervoerders. De seinen zijn getest met machinisten om het ontwerp verder te verbeteren. De nieuwe seinen zijn er als paal-, portaal- en dwergsein. Het sein neemt volgens ProRail minder ruimte in, is beter zichtbaar en betrouwbaarder.

Laatste praktijktest

Maar: the proof of the pudding is in the eating. Daarom zijn de eerste zes nieuwe-generatieseinen nu geplaatst op de A2 corridor in Meteren. Dat is volgens ProRail een geschikte plek om laatste ervaringen bij een grotere groep machinisten op te halen. Er rijden zowel goederen- als reizigerstreinen langs. ProRail verzamelt in drie maanden tijd zoveel mogelijk reacties van rijdend personeel. Verlopen de proeven in Meteren goed, dan worden seinen die aan vervanging toe zijn voortaan vervangen door dit nieuwe sein. ProRail verwacht tot 2024 enkele honderden nieuwe seinen op te hangen door heel Nederland.

Verschillen met de huidige seinen

De nieuwe seinen onderscheiden zich van de huidige seinen op de volgende facetten:
• Het nieuwe sein heeft één lamp die groen, oranje of rood schijnt. Het huidige sein heeft drie losse lampen.
• De kleur van het nieuwe sein is duidelijker en sneller zichtbaar.
• Met maar één lamp is het sein compacter.
• De lichtsterkte is variabel. Zo is ook bij schemering, dichte mist, flinke regen en zonneschijn het sein goed zichtbaar.
• Het nieuwe sein bestaat uit minder onderdelen, heeft minder onderhoud nodig en is dus duurzamer.
• Een reflecterende rand maakt het sein beter zichtbaar in het donker.

Wie de nieuwe seinen zelf wil bekijken, moet naar Meteren. Vanaf viaduct Markkade is het nieuwe sein goed zichtbaar.

De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst (foto: ProRail).