Nederlandse brugdekspecialist neemt eerste van tachtig Duitse bruggen onder handen

Bolimix-machine in actie op de Erasmusbrug in Rotterdam

Toenemend verkeer vraagt om innovatieve onderhoudsoplossingen Duitse bruggen

Een Nederlands-Duits consortium maakt voor de renovatie van de Duitse Rheinbrücke Maxau brug gebruik van kunststofspecialist Bolidt uit Hendrik-Ido-Ambacht. De brug wordt versterkt met het concept ‘hoogsterktebeton’ waarvoor Bolidt de bijna 300 meter lange kabelbrug van een zelf ontwikkelde hecht- en slijtlaag voorziet. Deze hecht- en slijtlaag geeft een cruciale bijdrage aan dit concept.

De brugdekspecialist start najaar 2018 met zijn werkzaamheden, die in twee fases verdeeld zijn. Het werk aan de eerste rijbaan moet in het najaar afgerond zijn. De tweede rijbaan wordt in 2019 gerealiseerd.

In totaal zijn naar schatting ruim tachtig Duitse stalen bruggen toe aan renovatie, onder meer door vermoeiing van de stalen constructie. In de meeste gevallen gaat het om belangrijke verkeersaders waardoor er eigenlijk geen tijd en mogelijkheid is deze bruggen lange tijd af te sluiten, terwijl renovatie in veel gevallen noodzakelijk is. Het Nederlands-Duits consortium dat de Rheinbrücke Maxau brug onder handen neemt, lost dat onder meer op door Bolidt materiaal te gebruiken dat een kortere doorlooptijd heeft dan bijvoorbeeld asfalt. Dit bespaart kostbare tijd waardoor de brug eerder weer in gebruik is. Het is bovendien ten opzichte van asfalt vele malen slijtvaster en daardoor veiliger voor het verkeer in alle weersomstandigheden. Deze aanpak kan als voorbeeld dienen voor de tientallen andere Duitse stalen bruggen die met dezelfde probleem kampen.

Bolidt werkt voor de renovatie samen met bouwpartijen Leonard Weiss Bauunternehmung en Strukton International. De renovatie is opgesplitst in twee fases van elk een half jaar, waarbij het verkeer zoveel als mogelijk wordt ontzien. Kenmerkend voor de kwaliteit van het gebruikte materiaal Boligrip® is onder meer dat het niet plastisch vervormt, daar waar asfalt bij remmend en optrekkend verkeer vaak ‘opstroopt’.

Technisch team van Bolidt als toezichthouders

Voor het aanbrengen van de nieuwe hecht- en slijtlaag gebruikt Bolidt de Bolimix-machine, een machine die het bedrijf zelf ontwikkelde, speciaal voor het aanbrengen van de Boligrip® systemen op bruggen. Per dag kan de Bolimix-machine meer dan 10.000 vierkante meter kunststof hecht- en slijtlaag aanbrengen. Daarmee zijn vier dagen verdeeld over een half jaar voldoende om de gehele Rheinbrücke Maxau van zijn nieuwe hecht- en slijtlaag te voorzien. Afhankelijk van onder meer de temperatuur op de bewuste dagen zorgt het technische team van Bolidt, waaronder laboranten en werktuigbouwkundigen, ervoor dat het materiaal in een constante laagdikte wordt aangebracht. Voor een optimaal resultaat wordt het werk uitgevoerd in een geconditioneerde tent, onder toeziend oog van het technisch team van Bolidt.

“Deze opdracht smaakt nu al naar meer, want veel meer Duitse bruggen smeken om renovatie,” vertelt Peter Staal, Parking & Infra specialist bij Bolidt. Naar schatting hebben minimaal tachtig stalen bruggen in Duitsland door vermoeiing van de staalplaten versterking nodig. Het aanbrengen van de Boligrip® hecht- en slijtlaag is een belangrijk onderdeel van deze versterking. Dat elke dag bijna 72.000 voertuigen de Rheinbrücke Maxau passeren, baart Staal bepaald geen zorgen. “De kwaliteit van het materiaal is meermaals gebleken bij bruggen over de hele wereld. We hebben gespecialiseerde applicatieteams die ervoor zorgen dat het optimale resultaat wordt behaald.”

Brug naar Duitse markt
Zowel dichtbij huis als ver overzee is Boligrip® al jaren zeer gewild als hecht- en slijtlaag op bruggen en wegen. Diverse Nederlandse bruggen, waaronder de Galecopperbrug en de Erasmusbrug, zijn van dit materiaal voorzien. Op de Moerdijkbrug doet Boligrip® inmiddels ruim tien jaar dienst. Met bruggen in het algemeen is Bolidt wereldwijd vertrouwd: het bedrijf nam in Australië de West Gate Bridge onder handen en in Nieuw-Zeeland de Auckland Harbour Bridge. Met de opdracht voor de Rheinbrücke Maxau zet het bedrijf nu ook voet op Duitse markt.

Meer informatie over de Bolidt Groep is te vinden op www.area78.info.