Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) en Havenbedrijf Rotterdam (HbR) tekenen overeenkomst voor uitgifte en ontwikkeling van terrein op de Tweede Maasvlakte

MRCE bestellt 20 weitere Vectron-Loks / MRCE orders 20 additional Vectron locomotives
  • Op dit haventerrein zal een werkplaats worden ontwikkeld voor het onderhoud aan elektrische locomotieven, als onderdeel van een Europees netwerk van onderhoudswerkplaatsen.
  • Zonnepanelen zullen voorzien in 50% van de eigen energiebehoefte
  • LWR is een joint-venture van MRCE en Siemens Mobility
  • Integraal projectteam van LWR, HbR, Strukton, Antea, Arcadis en ProRail ligt op schema voor de opening van de werkplaats eind  zomer 2019

Locomotive Workshop Rotterdam , een joint venture van Siemens Mobility en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), heeft een overeenkomst getekend met het Havenbedrijf Rotterdam voor de uitgifte en ontwikkeling van een terrein op de Tweede Maasvlakte. Op het terrein wordt een werkplaats gerealiseerd die spoorwegondernemingen in staat stelt om het noodzakelijke onderhoud aan hun locomotieven te laten uitvoeren. Per 1 september 2018 zal LWR in erfpacht beschikken over de grond en kan de bouw van de werkplaats starten. Het definitieve ontwerp van de werkplaats is inmiddels gereed. De gezamenlijke wens van HbR en LWR om de CO2 footprint te minimaliseren zal worden gerealiseerd middels zonnepanelen op het dak, die in 50% van de energiebehoefte zullen voorzien.

In de werkplaats vinden naast preventief en correctief onderhoud ook inspecties en upgrades plaats. In LWR zullen de logistieke en technologische kennis en ervaring van MRCE en Siemens gebundeld worden om de beschikbaarheid van de elektrische locomotieven te optimaliseren.

De Rotterdamse haven, met name de Tweede Maasvlakte, is een ideale locatie voor onderhoud aan locomotieven die daar vanuit heel Europa arriveren. Het maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven voor onderhoud overbodig, wat tijd en geld bespaart. Als grootste zeehaven van Europa is Rotterdam de logistieke toegangspoort tot het Europese spoorwegennet. De haven is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse intermodale spoorwegtransporten. Op deze locatie kunnen vervoer en onderhoudsbeurten optimaal op elkaar worden afgestemd.