Langste 3D geprinte brug ter wereld rolt uit de printer

De 3D-betonprintfabriek van BAM en Weber Beamix in Eindhoven. Foto: BAM Infra / Weber Beamix.

De langste 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld, die mede in opdracht van Rijkswaterstaat in het Nijmeegse Dukenburg wordt geplaatst, rolt binnenkort in Eindhoven uit de printer.

De komende weken printen specialisten van BAM Infra en Weber Beamix bijna honderd onderdelen van de brug die als een legpuzzel in elkaar passen, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen. Na de bouwvak gaan alle elementen op transport om op de locatie gemonteerd te worden. Dan volgt de afwerking en vinden de laatste tests plaats.

Van innovatie naar bewezen technologie

De brug is naar ontwerp van architect Michiel van der Kley. Rijkswaterstaat en Nijmegen hebben als opdrachtgevers lef getoond om in te zetten op deze innovatie. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven als kennispartner en Weber Beamix, BAM Infra, Summum Engineering en Witteveen+Bos als marktpartijen maken zij van deze innovatie een bewezen technologie.

“Bij Rijkswaterstaat streven we er naar om kansrijke innovaties werkelijkheid te maken”, aldus Nelly Kalfs, Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Oost Nederland. “3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. In eerste instantie zal deze techniek vooral interessant en toepasbaar zijn voor gemeenten en provincies.”

Constructieve toepassing

Het toepassen van 3D-printtechnologie biedt kansen voor het ontwerp en de realisatie van constructieve toepassingen in de bouw. Het biedt vrijheid in het ontwerp en de 3D ontwerpomgeving rekent aanpassingen direct door. Het ontwerp is vertaald in een code, waarmee de printer het ontwerp produceert. Door dit digitale ontwerp- en uitvoeringsproces dalen de faalkosten en zijn tekeningen niet meer nodig.

Pieter Bakker, projectleider 3D-printen bij BAM Infra: “Door optimaal te ontwerpen is minder materiaal nodig vergeleken met traditioneel geproduceerde bruggen met bekistingen. De printer legt namelijk alleen beton neer daar waar het nodig is voor de constructieve sterkte van de brug. Een besparing van dertig procent is haalbaar. 3D-betonprinten werkt zonder bekistingen en dat scheelt arbeid en maakt het mogelijk zonder restafval te bouwen. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen.”

3D-printfabriek

Uiteraard is ook de productie van de brug bijzonder. Waar een eerste ‘testbrug’ werd geproduceerd op de Technische Universiteit Eindhoven gaat BAM de uiteindelijke brug printen en assembleren. Samen met Weber Beamix heeft BAM een printfabriek op gezet. “BAM ziet de potentie van 3D-betonprinten als een duurzame en betrouwbare oplossing voor constructieve kunstwerken”, aldus Innovatiemanager Jeroen Nuijten van Bam. “Wij hebben met deze fabriek expliciet gekozen voor 3D-printtechnologie. Het is nu aan de opdrachtgevers om lef te tonen en 3DCP (3D Concrete Printing) uit te vragen.”