Innovatiestrook
Directeur-generaal Michèle Blom van Rijkswaterstaat (rechts) samen met Jack Tijssen (Tendermanager Gebr. Van Kessel), Maarten Beer (Projectmanager InnovA58) en Cees de Wijs (lid RvC VolkerWessels) bij de officiële opening van de Innovatiestrook (foto: Rijkswaterstaat).

Directeur-generaal Michèle Blom van Rijkswaterstaat en bestuurder Cees de Wijs van VolkerWessels, verantwoordelijk voor de Divisie Infrastructuur Nederland, openden op 7 juli officieel de Innovatiestrook A58 Kloosters bij het Brabantse Oirschot. De nieuwe, 1400 meter lange Innovatiestrook is een testlocatie voor duurzame wegenbouw en is bedacht door Nyckle Sijtsma, destijds student aan de TU Delft.

Sijtsma zag een berichtje in de krant waarin een wegafsluiting werd aangekondigd vanwege een test van nieuw asfalt en dacht: dat moet toch anders kunnen? Waarom niet een permanente strook, bij een bestaande snelweg? De Friese student stuurde het idee in voor een wedstrijd van het ministerie en won. Vorig jaar september is begonnen met de aanleg van de teststrook bij tankstation Kloosters.

Dubbele stroken

De nieuwe Innovatiestrook is een project van Rijkswaterstaat en VolkerWessels-ondernemingen Gebr. Van Kessel en KWS. De teststrook, onderdeel van het project InnovA58, blijft toegankelijk voor het reguliere verkeer. Van de dubbele stroken van en naar de benzinepomp is er standaard eentje open, waardoor het verkeer altijd door kan rijden. Ook als er bijvoorbeeld nieuw wegdek of nieuwe markering wordt aangebracht op de ander.

CO₂-neutraal en circulair

Met de Innovatiestrook zetten Rijkswaterstaat en VolkerWessels in op duurzame innovaties in de wegenbouw. Het uiteindelijke doel is om in 2030 CO₂-neutraal en circulair te werken. Onderzoek op dit gebied vindt nu nog plaats op diverse locaties in Nederland. Op de nieuwe Innovatiestrook vinden testen en experimenten plaats in de praktijk. Ervaringen die worden opgedaan, dragen bij aan de ontwikkeling en toepassing van innovaties in wegenprojecten.

Start test- en innovatiefase

Met de realisatie van de Innovatiestrook start nu de test- en innovatiefase. Op en rondom de strook gaat het om diverse innovaties. Bijvoorbeeld nieuwe types fundering (onder het asfalt) met gebruik van meer natuurlijke materialen en een fundering die ook kan fungeren als waterberging. En diverse varianten asfalt met tenminste 60 procent hergebruik van bitumen. Maar ook op het gebied van wegmarkering wordt er getest: wegmarkeringen van gerecycled thermoplast en duurzame, natuurlijke materialen. Verder wordt er geëxperimenteerd met biobased wegmeubilair: reflectorplanken, verkeersborden, hectometerpalen en lichtmasten van gemaaid bermgras en gerecycled plastic. Ook zit er een geluidsscherm in de planning, dat wordt opgebouwd uit verschillende materialen. De bedoeling is dat het aantal en de soort innovaties voor de (wegen)bouw zich op en bij de Innovatiestrook de komende jaren verder uitbreiden. Samenwerking met marktpartijen is hierbij het uitgangspunt.

Zero-emissie aangelegd

De Innovatiestrook is op basis van zero-emissie aangelegd. Dat is onder andere gedaan door de inzet van elektrisch materieel en materieel op schone brandstoffen (tank-to-wheel principe). Gebr. Van Kessel en KWS passen ook zelf, samen met diverse ketenpartners, een groot pakket aan circulaire producten en eigen innovaties toe.

Video

Van de realisatie en de achtergronden van de Innovatiestrook is een video gemaakt: