ERTMS
ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de standaard voor treinbeveiliging in Europa (foto: Pandrol).

ProRail heeft de uitkomst bekendgemaakt van de aanbestedingsprocedure voor de ingenieursdiensten voor de aanleg van drie ERTMS-corridors: de Noordelijke lijnen, Hanzelijn-Lelystad en de lijn Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). ERTMS (European Railway Traffic Management System) is het toekomstige digitale treinbeveiligingssysteem voor het Nederlandse spoor. Vijf in treinbeveiliging erkende ingenieursbureaus zijn geselecteerd: Arcadis, Movares, Nexus, Royal HaskoningDHV en Sweco.

De voorlopige gunning behelst de ingenieursdiensten die betrekking hebben op het volledige engineeringstraject. Van het opstellen van het ontwerp tot en met het testen en de indienststelling. Alles wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van een aantoonbaar veilig werkend ERTMS-systeem.

Seinen verdwijnen

ERTMS is een digitaal systeem voor treinbeveiliging, waarbij informatie over snelheden en remafstanden via een digitaal systeem aan de machinist wordt doorgegeven. Alle informatie die zij nodig hebben om de trein te besturen, staat op een scherm in de cabine. De bestaande seinen zijn hierdoor niet meer nodig en zullen verdwijnen. ERTMS is nodig om te voldoen aan de Europese normen en aan te sluiten op de Europese standaard. Deze overstap van een analoog naar digitaal systeem vraagt veel van de sector en is een grote veranderopgave.
Tekst loopt door onder de illustratie

ERTMS
De uitrol van ERTMS in Nederland (bron: ProRail).

Verschillende percelen

De verschillende percelen zijn als volgt voorlopig gegund:
Arcadis: deelcorridor Harlingen Haven – Leeuwarden, emplacement Leeuwarden en deelcorridor Amsterdam Muiderpoort – Weesp – Hilversum.
Movares: deelcorridor Almere Oostvaarders – Lelystad opstelterrein (inclusief het opstelterrein) en deelcorridor Hoofddorp – Schiphol – Diemen.
Nexus: deelcorridor Leeuwarden – Stavoren en deelcorridor Leeuwarden – Groningen.
Royal HaskoningDHV: deelcorridor Lelystad opstelterrein – Hattemerbroek aansluiting en deelcorridor Weesp – Almere Oostvaarders.
Sweco: deelcorridor Groningen – Rodeschool/Delfzijl, deelcorridor Groningen – Nieuwschans/Veendam en emplacement Groningen.

Op maandag 11 juli is de bezwaartermijn gaan lopen tegen het voornemen tot gunning. Zolang de bezwaartermijn loopt, kan ProRail naar eigen zeggen geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning.