In-truck melding lage bandenspanning verhoogt veiligheid

De ‘slimme’ bandenspanningsmeter op de N279 (traject Asten-Veghel, ter hoogte van Meierijstad) signaleert met sensoren in het wegdek afwijkingen in de bandenspanning van vrachtwagens. Vanaf nu kunnen chauffeurs via de Truckmeister-app een melding over de afwijking op hun telefoon ontvangen.

Een te lage bandenspanning is vaak de oorzaak van pechgevallen met vrachtwagens. Door chauffeurs te waarschuwen, neemt de bewustwording toe, wat een positief effect heeft op het voorkomen van klapbanden en lekke banden. Daardoor verbetert de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer.
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van deze oplossing is dat de informatie op een veilige manier beschikbaar wordt gesteld. Dit betekent dat op het telefoonscherm een herkenbaar icoontje verschijnt. Zodra de chauffeur stil staat, kan hij/zij in de app zien welke band een afwijkende bandenspanning heeft. De gratis versie van Truckmeister van Be-Mobile is voldoende om deze functionaliteit te kunnen gebruiken.

Pechgevallen voorkomen
Onderzoek in 2018 van SmartwayZ.NL toont aan dat 41 procent van de pechgevallen met vrachtwagens door een lekke band of klapband wordt veroorzaakt. “Te lage bandenspanning is vaak de oorzaak hiervan”, weet Andrew Roos, projectleider bij SmartwayZ.NL. “Daarom plaatsten we in november 2019 samen met Heijmans de slimme bandenspanningsmeter.” Per dag passeren gemiddeld 15 vrachtwagens met een gevaarlijk afwijkende bandenspanning het meetpunt. Een informatiedisplay waarschuwden chauffeurs met vrachtwagens al ter plaatse. Dankzij de app Truckmeister zien chauffeurs ook om welke band het gaat.

Doorontwikkeling
Be-Mobile ontwikkelt inmiddels een interface om deze informatie realtime beschikbaar te stellen aan bijvoorbeeld planners en wagenparkbeheerders. Janneke Nijsing, projectleider Smart Logistics: “Zo kan informatie, over bijvoorbeeld afwijkende bandenspanning, als pop-up bericht naar de logistiek planner verstuurd worden. Op deze manier is de planner gelijk op de hoogte en kan er in de planning rekening worden gehouden met de controle van de band(en).”
“Verkeersveiligheid is onze eerste prioriteit”, benadrukt Roos. “Het in-truck melden van een gevaarlijk afwijkende bandenspanning maakt deel uit van een breder pakket, waarbij de chauffeur realtime wordt geïnformeerd over vrachtprioriteit bij slimme verkeerslichten (iVRI’s) of het tonen van waarschuwingen bij onveilige wegsituaties.
De N279 is de eerste weg met een slimme bandenspanningsmeter. Er volgen meer locaties in Zuid-Nederland.”