Foto: Gemeente Arnhem

In Arnhem kunnen sinds eind oktober elektrische deelfietsen worden opgeladen door ze op speciale stoeptegels neer te zetten. Deze publieke ‘oplaadtegels’ zijn ontwikkeld en geproduceerd door de Delftse start-up Tiler.

De Arnhemse wethouder Nermina Kundić (duurzame mobiliteit) zegt het een ‘briljant en tegelijk simpel idee’ te vinden. “En het past zo goed bij Arnhem als hotspot voor duurzame energie en duurzame mobiliteit. Een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt. We streven in Arnhem naar een schonere stad, met meer schoon en stil vervoer. Daar past dit heel goed bij”, aldus de wethouder.

Laden met inductie

Draadloos opladen via de oplaadtegel gaat via inductie. Simpelweg de fiets met de standaard op de laadtegel parkeren is voldoende om de fiets op te laden. Het voordeel van inductieladen is dat er geen bewegende en uitstekende onderdelen aan het systeem zitten, waardoor er minimaal onderhoud nodig is. Elke e-bike kan laden op de laadtegel van Tiler, mits de laadstandaard is geïnstalleerd natuurlijk.

Project TU Delft

Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van elektrische auto met een onhandige kabel hopeloos verouderd is. Van Nispen: “De helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pak je nog sneller de fiets.”

Tiler-netwerk

Het systeem is volgens Van Nispen ook handig voor aanbieders van deelfietsen. “Deelfietsaanbieders gaan nu op pad om lege batterijen van fietsen te wisselen”, legt hij uit. “Dat is een erg kostbare operatie die met onze oplaadtegels niet meer nodig is.” In Arnhem werkt Tiler samen met deelfietsverhuurder Bondi, in Amsterdam met Mobian. Het uiteindelijke doel is volgens Van Nispen een heel Tiler-netwerk te creëren, waar naast de elektrische fiets bijvoorbeeld ook bakfietsen en scooters van alle verschillende aanbieders geladen kunnen worden.

Meer schoon vervoer

In Arnhem zijn op dit moment 5 hubs voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad. Wethouder Kundić verwacht dat dat aantal de komende jaren zal toenemen: “We zetten flink in op een betere luchtkwaliteit en schoon en stil vervoer. Ruim baan voor de fietser dus, ook voor de elektrische deelfiets!”

Foto: Tiler