Bunde krijgt meest circulaire perron van Nederland

Station Bunde. Foto: Prorail

In het weekend van 28 en 29 september gaat perron twee van station Bunde (L) op de schop om de perrontegels en keerwanden te vernieuwen. Bijzonder is dat de nieuwe perrontegels voor 76% circulair zijn. Hiervoor heeft ProRail de oude tegels van station Anna Paulowna volledig laten recyclen.

Alleen beetje nieuw cement
ProRail is voor dit bijzondere project in zee gegaan met Studio Wae. Deze start-up uit Utrecht is er in geslaagd tegels te ontwikkelen die bestaan uit 76% circulair beton. Dit betekent dat het beton voor 76% bestaat uit gerecycled materiaal; in dit geval dus de oude perrontegels van station Anna Paulowna, die voor 100% zijn hergebruikt. Om er nieuwe tegels van te maken, zijn ze op een slimme manier vermalen, waardoor de originele elementen zoals zand, water, grind en cement hergebruikt konden worden. Om de juiste sterkte te bereiken is er alleen wat nieuw cement aan toegevoegd.

Keerwanden
Aannemer Vest Infra gaat in opdracht van ProRail niet alleen de perrontegels, maar ook de keerwanden vervangen. Deze zijn geproduceerd door Strukton, in samenwerking met GBN, en bestaan eveneens uit gerecycled beton waaraan alleen nog cement is toegevoegd. Bovendien zijn ze zo ontworpen dat ze na plaatsing makkelijk in hoogte verstelbaar zijn. Dat is af en toe nodig om een gelijkvloerse instap te blijven waarborgen. In de oude situatie zou het hele perron ontgraven moeten worden om de keerwand opnieuw te stellen. Door een slim ontwerp hoeft dat niet meer; dat scheelt behoorlijk in het energieverbruik en de CO2-uitstoot.

Betonakkoord
ProRail heeft in 2018 haar handtekening gezet onder het betonakkoord. Vanuit dit akkoord spant ProRail zich in om de CO2-uitstoot van beton in 2030 met 49% te reduceren door de toepassing van innovatieve technieken. Dat gebeurt samen met andere partijen zoals vervoerders, overheden, leveranciers, aannemers en ingenieursbureaus.

Busvervoer
Vanwege deze en andere werkzaamheden rijden er komend weekend geen treinen tussen Sittard en Maastricht. NS en Arriva zetten stop- en snelbussen in voor de reizigers.